PetSpace AB

Råd med hund?

Nyhet   •   Feb 10, 2010 21:23 CET

Råd med hund?

Att ha hund kostar pengar. Det får en och annan att avstå. Eller att göra en dålig affär. Tittar man bara på vad valpen kostar i inköp kan det bli riktigt dyrt. En rasren valp med känd bakgrund och meriterade föräldrar kostar mer än en blandrashund, men prisskillnaden är ibland marginell. Rashundar brukar kosta omkring 10 000 kronor, blandraser ungefär hälften, men variationerna är stora.

Ofta kostar en jakthund (jämthund 6000 kr) mindre än blandraser som ”yorkshireblandning” eller andra småväxta blandisar för 10 000 kr eller ”cockapoo” 8500 kr. Så det gäller att kolla vad det är man betalar för.

Utöver själva inköpspriset innebär hundägandet kostnader genom hela livet. Förutom mat är det säng, koppel, bajspåsar, försäkring, vaccineringar, kurser, leksaker... Listan blir ganska lång. Matkostnaderna beror förstås på hur mycket hunden äter och vilket foder man väljer. Och är man gammal garvad hundägare kanske man varken går kurs, tävlar eller är medlem i någon klubb. Snålar man in på precis allt, kanske man klarar hundägandet på 5000 kr om året. Vill man ge hunden normalstandard får man räkna med omkring 10 000 kronor per år.

*) Priserna hämtade från Blocket v 3/2010