Civil Rights Defenders

Rättegång börjar med felaktigheter

Nyhet   •   Sep 20, 2010 12:00 CEST

Rättegången mot Oleg Orlov, styrelseordförande i vår partnerorganisation Memorial, började med överträdelser. Detta är ytterligare ett tecken på att domstolarna i Ryssland är politiskt styrda anser Civil Rights Defenders.

- Det är talande att denna process, som överhuvudtaget inte borde ha ägt rum, börjar med överträdelser. Rysslands president Dmitrij Medvedev har länge talat om att stärka rättssäkerheten i landet, men vi väntar fortfarande på att hans ord ska omsättas i handling, säger Joanna Kurosz, programansvarig för Östeuropa och Centralasien på Civil Rights Defenders.

Åtalet mot Orlov är kopplat till hans uttalande efter människorättsförsvararens Natalia Estemirovas död, då Orlov antydde att den tjetjenske presidenten Ramzan Kadyrov låg bakom mordet. Orlov har redan dömts att betala ut skadestånd i en civilrättslig process.

Den tjetjenske presidenten Kadyrov som är målsägande i rättegången anklagar Orlov för förtal. Rättegången inleddes i Moskva i september.  Redan under rättegångens första dag förekom överträdelser av rysk straffprocesslag.

Orlovs försvarsadvokat påtalade att målsägandes representant, Krasnenkov, hade blivit hörd som ett vittne i förundersökningen.  Detta skulle enligt rysk straffprocesslag omöjliggöra att Krasnenkov representerar målsäganden under rättegången. Efter en lång överläggning kom domaren fram till att Krasnenkov inte blivit hörd som vittne och därmed får fortsätta att representera Kadyrov.

När den anklagade, Orlov, sade att han inte förstod anklagelserna så började domaren förklara vad Orlov stod anklagad för. Inte förrän Orlovs försvarsadvokat protesterat så började åklagaren förklara åtalet. Memorials styrelseordförande nekar till anklagelserna.