Micropos Medical AB

RayPilot® ställdes ut och demonstrerades i Finland

Nyhet   •   Maj 28, 2014 17:12 CEST

I helgen ställde Micropos ut RayPilot på NACP konferensen i Åbo, Finland. NACP är ett nordisk möte för sjukhusfysiker som hålls var tredje år och samlar samtliga discipliner inom området för sjukhusfysik.

Under mötet knöts kontakter med nordiska kliniker, andra bolag i branschen samt med potentiella samarbetspartners på den nordiska marknaden.

Micropos kombinerade NACP mötet med presentation av RayPilot på ytterligare en finsk klinik. Denna klinik tillämpar redan idag hypofraktionering vid strålbehandling av prostata. Behandlingsmetoden innebär att patienten behandlas vid ett färre antal tillfällen och med en högre stråldos per tillfälle än vid konventionell strålbehandling.

RayPilot har tidigare under våren installerats på universitetssjukhuset i Tammerfors i Finland som skall använda RayPilot vid hypofraktionering av prostatacancerpatienter. Behandling av den första patienten är planerade att starta inom kort. Helsingfors Universitetssjukhus kommer att börja använda RayPilot till hösten och har även de för avsikt att behandla patienter med hypofraktionering.

- Finland är en mycket intressant marknad och vi upplever att sjukhusen är väsentligt mer angelägna om att hitta metoder som möjliggör att på ett säkert sätt tillämpa tidsbesparande åtgärder än i övriga nordiska länder säger Charlotta Tilk, Sälj- och marknadschef på Micropos Medical.

Inom kort kommer dessutom den första kliniken i Frankrike att starta användning av RayPilot. Kliniken blir först med att nyttja samtliga unika funktioner hos RayPilot. Det vill säga realtidslokalisering av tumören, dosmätning och automatisk mjukvarukoppling till strålbehandlingsmaskinen för förbättrat flöde på klinik och ökad patientsäkerhet.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.