Film i Väst AB

Recensenter gillar Cornelis - stabila recensioner

Nyhet   •   Nov 12, 2010 22:31 CET

Recensenterna gillar Amir Chamdins Cornelis. Astrid Söderbergh Widding i Svenska Dagbladet ger filmen fyra av sex möjlig i betyg.

"Genomgående är filmen gjord med oerhörd omsorg om detaljer. Över filmens Stockholm vilar en tidstypisk stämning som präglar både gatubilder och interiörer. Skådespelarna är påtagligt porträttlika, även om ingen Hank von Hell i världen kan ersätta den verklige Cornelis."

Läs SVD:s recension

I DN ger Kerstin Gezelius filmen tre av fem i betyg.

"Bäst går det när det tvärsäkra bildspråket matchas av lika tvärsäkert valda ansikten och skådespelare som kan regissera sig själva. Johan Glans, som skivbolagsdirektören Burman, lyser av lika delar musikkärlek och dollarsug när han första gången får höra Cornelis frasering och obevekliga rytmkänsla." Läs DN:s recension

Aftonbladets recensent Jens Peterson ger även de en trea i betyg.

"Hans-Erik Dyvik Husby fungerar i huvudrollen även om han inte riktigt låter som Cornelis, varken i tal eller sång. Malin Crépin och Helena af Sandeberg är mycket bra som hans två första hustrur. David Dencik utmärkt som Fred Åkerström, och deras rivalitet betonas i filmen. Amir Chamdin är en poetisk filmberättare som ger en rörande bild av en ovanlig man. En vackert vemodig film."

Läs Aftonbladets recension här

Maria Domellöf-Wik i GP filmen en fyra bland annat med motiveringen ”Äntligen kommer nu en ambitiös, visuellt rent makalöst snygg, spelfilm om legenden och vispoeten vars rika själ ter sig omöjlig att fånga. Desto mer beundransvärt att regissören, musikern och esteten Amir Chamdin vågar friskt”

Läs GP recensionen