Minplanet

Recension: Bra verktyg för det lilla företaget

Nyhet   •   Feb 26, 2011 11:49 CET

Bra verktyg för det lilla företaget

Nästan alla miljöböcker har samma problem: De är skrivna för den redan övertygade. Men den här boken skiljer sig från mängden genom att vara en grundläggande steg-för-steg-guide för småföretag som vill börja arbeta med miljö.

Att som företag våren 2011 plötsligt inse att "man borde göra något med miljö" tyder inte på något större engagemang. Företagarens guide till lönsamt miljöarbete, från forskningsinstitutet SP, är för dessa företag, de som inte kommit till skott ännu.

Lönsamheten är i fokus, inte klimathotet. 36 sidor klarar alla att ta till sig, och exemplen kommer från jordnära företeelser som små målarfirmor och golvläggare.

Handboken ger i 13 steg konkreta tips på hur mindre företag kan starta sitt miljöarbete. Stegen är pedagogiskt beskrivna och upplagda i en logisk ordning även om det också går att hoppa direkt till miljöpolicy-avsnittet om det är ämnet för dagen. Checklistor, små rutor som beskriver vad som praktiskt ska göras och enkla tabeller gör boken till ett bra verktyg.

Boken påstås vända sig till företag med max 50 anställda. På företag med uppemot 50 medarbetare har nog miljöarbetet oftast kommit en bit på väg, men handboken kan ändå hjälpa till att systematisera det och därmed göra det mindre krävande. För de allra minsta företagen är förslag om femårsplaner kanske övermäktigt, men det är lätt att välja bort det som inte passar den egna verksamheten. Beskrivningen av hur miljöarbetet kommuniceras är föredömligt småföretagsanpassad; det handlar inte om pressreleaser och debattartiklar utan om skyltning i butiker och information till kunder.

"Papper, penna och engagemang" påstås vara det enda som krävs. Det är både mer och mindre än vad som faktiskt gäller. Boken lägger ganska stor vikt vid formella strukturer, med arbetsgrupper och någon direkt ansvarig i ledningsgruppen, vilket inte är självklart i mindre företag. I övrigt kräver boken egentligen aldrig något särskilt miljöengagemang och det vore rimligare att säga att detta är miljöhandboken för den som aldrig tänkt läsa någon.

Med knappt 40 sidor är boken rent objektivt tunn. Fokus är tydligt på småföretag som har tillverkning med tillhörande utsläpp och lagkrav. Jag saknar tips för tjänstesektorn.

En kort genomgång av ett par miljöaspekter vore inte heller dumt. Dessutom borde det finnas mer exempel på just lönsamt miljöarbete; att bara ha ett med enda namngivet företag (en tillverkare av PVC-fria golv) är svagt och känns reklamigt.

Ingen kan beskylla denna handbok för att vara orginell. Den miljöengagerade känner väl igen t.ex. anekdoten om företaget vars miljösatsning gick om intet för att chefen kör stadsjeep, och tycker sig ha sett de småroliga illustrationerna förut. Det spelar ingen roll, det avgörande är att det funkar och kan vara till nytta.

Boken har flera finansiärer i ryggen som rimligen har som mål att nå ut också till de mest oengagerade företagen. Då är priset på 150 spänn plus moms ett allvarligt hinder. Det är tveksamt om målgruppen vill ge så mycket för ett litet häfte i en fråga de inte ens bryr sig om. Här måste SP tänka om. Dela ut den gratis eller ha den åtminstone gratis för nedladdning. Det vore synd om inte en så smidig handbok fick ordentlig spridning.

Mattias Goldmann

Företagarens guide till lönsamt miljöarbete
Jenny Leidzén och Jessica Nikell
SP-INFO, 2011