BRP Sweden AB

Rekordartad snöskoterförsäljning

Nyhet   •   Dec 03, 2013 08:00 CET

Inte sedan säsongen 89/90 har så många snöskotrar sålts i Sverige under perioden 12/13 (1 juli -12 till 30 juni -13) och marknaden har hittills ökat med 25% jämfört med samma period förra året. Lynx och Ski-Doo leder ligan med en gemensam marknadsandel på för närvarande hela 52,9%.

Säsongen 2012-2013 såldes drygt 9 000 snöskotrar enligt Snöfo, branschföreningen för landets snöskoterimportörer, som har fört statistik i 35 år. Statistiken visar att branschen är mycket stabil och försäljningen har pendlat mellan 8 000 och 9 000 sålda fordon de senaste 15 åren i tider då bl.a. MC-branschen upplevt stora svängningar. Snöskoterbranschen består av fem märken och cirka 250 snöskoteråterfösäljare. BRPs varumärken Lynx och Ski-Doo har tillsammans varit marknadsledande i många år – och denna säsong verkar ta rekordet.

- Nu håller vi bara tummarna att snön kommer så att våra kunder får chans att köra sina nya 2014-modeller! säger en nöjd Jan Andersson, vd för BRP Sweden. Produkterna kan vi påverka så att de håller toppklass, men vädrets makter har vi ännu inte lärt oss att rå på.