Husmor Lisa

Rekordmånader för kvinnlig Fine Home Dining

Nyhet   •   Mar 05, 2015 16:21 CET

-Husmor Lisa utsedd till Månadens krog

Restaurang Husmor Lisa Rök & Kök har efter fullsatt julbord inlett året med att slå nytt gästrekord i à la carten, under restaurangbranschens normalt sett mest lugna period. Restaurangen utnämndes också till Månandens krog i Bookatables barometer, då gästerna gett restaurangen högst betyg av alla deltagande krogar i hela Sverige.

- Detta visar att det jag kallar Fine Home Dining – vansinnigt god mat serverad i en vacker hem-miljö med skärgården rakt utanför – och på vilda, lokala eller egenodlade råvaror, verkligen attraherar gästerna, säger Lisa Lönner Pulkkinen, som byggt ett av Sveriges första fullt godkända restaurangkök i ett hem och driver restaurangen, öppen året om sedan tre år.

Lisa vill lyfta fram och skapa värde på kvinnlig matlagning i gastronomin. Hon arbetar aktivt med att lyfta in kvinnliga råvaruproducenter och vinmakare i menyn och stöder kvinnligt företagande i mat och vin. Lisa samarbetar med bönder i trakten.

- Vi har fått öka öppettiderna hela tiden, det verkar som att många tycker att det är roligt att en kvinna driver krog som egen entreprenör. Förutom att läget och platsen är vacker verkar intresset för maten också ligga i att jag sätter råvaran, miljön och naturen så extremt i centrum, säger Lisa som har höga ambitioner.

Dessutom är matsalen annorlunda än den klassiska restaurangmiljön, med ärvda möbler, vackra ting från familjen och borden dukade med Lisas mormors konstnärliga servetter och dukar. Maten läggs upp på ärvda serviser, burkar, skålar och äts med familjens silver. Restaurangen drivs som ett kretslopp och målet är att arbeta helt kemikaliefritt.

- Förr hade man vare sig import eller kemikalier, kvinnorna bestämde i köken och det var viktigt att följa säsongen och leva på det som grannbönderna hade att erbjuda. Det vill jag inspireras av och samtidigt uppdatera det med hjälp av modern gastronomi.

Restaurangen är med metoder som röka, syra, torka, söta och salta självförsörjande året om på örter, bär, svamp, ätbara blommor samt vissa grönsaker.

Om Husmor Lisa Rök & Kök

I familjens jugendvilla vid vattnet på Resarö i Vaxholm har Husmor Lisa byggt ett av Sveriges första, fullt godkända restaurangkök fullt integrerat i ett hem. Här äter man på ärvt porslin och vackra dukningar som Lisas mormor har skapat. Husmor Lisa har öppet för á la carte alla helger året om, samt hela sommaren och hela december. Dessutom bedriver Lisa catering och tillverkning av mathantverk och ofta genomförs matlagningskurser och matlagningsaktiviteter.

Läs mer på www.husmorlisa.se där också den fullständiga menyn finns att läsa. Vid frågor, kontakta Lisa på 070 200 94 14 eller lisa@husmorlisa.se