Tekniska verken i Linköping AB (publ)

​​​​Rekordstort intresse för fiber i Mjölby

Nyhet   •   Sep 08, 2016 10:37 CEST

Ny teknik skapar nya beteenden och att vara uppkopplad är en självklarhet för allt fler Mjölbybor. För Utsikt Bredband och Mjölby-Svartådalen Energi AB (MSE) märks det av genom ett rekordstort intresse för fiber. Hittills i år har ca 700 beställningar kommit in från villakunder, vilket är en ökning på över 400 procent jämfört med förra årets beställningar. Det är Utsikt Bredband som sköter det lokala fibernätet och genomför anslutningsarbetet.

– Flest beställningar har vi fått från Mjölby och Mantorp, men även i Sya, Väderstad och Skänninge finns det intresse. Det är bra för Mjölby och dess utveckling som kommun att intresset för fiberutbyggnaden är stor, säger Jonny Cammerfjord, marknads- och försäljningschef på MSE.

Anslutningsarbetet kommer pågå till våren 2017
-Vi har tagit in alla tillgängliga resurser som finns i området för att klara av alla anslutningar, och vi har redan startat projekterings- och grävarbeten för att klara av installationsarbete till våren 2017. Men vädret i vinter avgör hur snabbt vi kan gå framåt och ansluta nya kunder till vårt fibernät, säger Lasse Westman, projektör på Utsikt Bredband.

När installationsarbetet är klart våren 2017 kommer närmare 50 procent av kommunens villor i tätorterna vara anslutna till fibernätet.

-Vi har under våren och sommaren genomfört en framgångsrik säljkampanj i Mjölby kommuns tätorter. Vi kommer självklart fortsätta att förtäta i de områden där vi nu ansluter kunder, och framåt även se över de områden där vi inte finns sedan tidigare, säger Lars Hellberg, marknads- och försäljningschef på Utsikt Bredband

För mer information kontakta gärna:
Lars Hellberg, marknads- och försäljningschef, Utsikt Bredband, 013-20 80 71
lars.hellberg@utsikt.se

Jonny Cammerfjord, marknads- och försäljningschef, Mjölby-Svartådalen Energi AB
0142 – 855 82
jonny.cammerfjord@mse.se

Utsikt Bredband ägs av Mjölby-Svartådalen Energi AB och Tekniska verken i Linköping AB. Fibernätet når drygt 45 000 hushåll och är öppen fiber med stor valfrihet av leverantörer.