Micropos Medical AB

Reportage i Sveriges Radio

Nyhet   •   Dec 29, 2013 21:31 CET

Sveriges Radio Göteborg har under en längre tid följt Micropos Medical och framtagandet av produkten RayPilot® för ökad precision vid strålbehandling av prostatacancer.

Under fredagen den 27 december sändes flera inslag i nyheterna i P4 Göteborg samt ett längre inslag i programmet Göteborg Direkt. I det längre inslaget berättade Sveriges Radios Tommy Johansson om hur han sedan 10 år följt utvecklingen av RayPilot® från forskning till en färdig produkt som nu för första gången kommer börja användas på den viktiga och krävande franska marknaden under 2014.

I reportaget intervjuas även Micropos VD, Tomas Gustafsson, säljchef, Charlotta Tilk samt Bo Lennernäs som är Docent och överläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Bland annat så beskrivs att RayPilot® i framtiden skall kunna användas för att öka precisionen även vid andra cancerformer samt att i en kommande version skall även stråldosen kunna mätas vid cancertumören vilket inte görs idag.

Det går att lyssna på både nyhetsinslaget samt på reportaget i sin helhet på Sveriges Radios webbradio.

Ett längre utförligare reportage finns på nedanstående länk och spola fram ca 1h07min i programmet.

Klicka nedan för en kort version samt förklarande text till inslaget som sändes i  Västekot i P4.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.