MedieMakeriet

Riskkapitalet i rampljuset

Nyhet  •  2012-09-22 14:31 CEST

Nu ska riskkapitalet fram i rampljuset.

– Vi gör det för tillväxtföretagen i Norr- och Västerbottens skull, säger arrangören Anders Hettinger.

Revisionsbyrån PWC i Skellefteå ska, tillsammans med Koverberg Consulting och Stenberg Företagsrådgivning, arrangera en riskkapitaldag i Skellefteå i oktober.

– Vi hoppas få fart på riskkapitalinvesteringarna i Norr- och Västerbotten, berättar kontorschefen Anders Hettinger.

Han är en rutinerad revisor med företagsöverlåtelser som specialitet.

– Jag jobbade med riskkapital utanför revisionsbranschen under ett antal år, så det här med riskkapital ligger mig nära till hands.

Brist på änglar

Hans uppfattning är att det länge har saknats en informationsdag om riskkapital för tillväxtföretagen som verkar i regionen.

– Vi tror och hoppas att det finns ett behov av en dag med koncentrerad information från affärsänglar och riskkapitalföretag samt information om inofficiell notering.

Anders Hettinger berättar att det finns gott om folk, till exempel konsulter och företagsförmedlare, som vill hjälpa andra utan eget risktagande i Sverige och att det finns bra med riskkapitalföretag som är beredda att satsa en slant på olika tillväxtföretag.

– Vi har däremot en underrepresentation av affärsänglar, privata investerare som är villiga att satsa pengar ur egen ficka, i landet.

Aktietorget

Förklaringen är, enligt honom, att det finns förhållandevis få rika människor i landet med en bakgrund som entreprenör.

– De flesta har blivit miljonärer på spel och dobbel. Det gör att benägenheten att satsa pengar i andras verksamheter är mindre i Sverige än på andra håll.

Riskkapitaldagen i norr, som har inspirerats av en liknande dag i Åre med inriktning mot börsnoterade företag, har lagts på en lägre nivå än så och delats in i tre olika kategorier.

– Vi valde att lägga nivån på Aktietorget med fokus på regionen och inte behandla notering på till exempel A-listan.

Lyckat slut

Riskkapitalisten och affärsängeln Martin Morin på Stimor Invest AB i Umeå, bror till företagsprofilen Anders Morin i Skellefteå, ska berätta om sina krav och intressen vid en insats och skellefteföretagaren Dan Magnusson, delägare i Kvarnåsen Trä AB, ska berätta om hur det är att verka med ett riskkapitalföretag i ägarkretsen.

Affärsängeln Jorma Mobrin, som fick Svenska Riskkapitalföreningens pris för ”Årets exit” 2007 för sin insats i Nordnav Technologies i Luleå, kommer också till dagen och berättar om en lyckad företagsförsäljning.

Kapitalsökande

Dagen avslutas med en draknästeliknande programpunkt, som kallas Springboard Live, med Connect Norr som ansvarig.

– Det handlar om ett verkligt och kapitalsökande företag i regionen som ska konfronteras med ett antal riskkapitalister efter en fastlagd process., berättar Anders Hettinger.

Arrangören har medvetet valt att inte satsa på ett stort dragplåster för att locka en större skara människor till dagen.

Seriöst fösök

– Vi har ett fullspäckat och intressant program. Det känns som att vi har nått full pott. Och de som ska komma på dagen ska komma för programmets skull.

Han är dock ödmjukt medveten om att det blir en utmaning att locka alla önskvärda företag och företagare till dagen.

– De vi vill ha där är ju de mesta upptagna människorna med minst tid över för annat, men vi ska göra ett seriöst försök i alla fall.

P-O Sjödin/MedieMakeriet

Foto: P-O Sjödin/MedieMakeriet