B-Open Nordic AB

Rörande 9 miljarder från Kina, kinesiska företag och investerar fokuserar på Kina

Nyhet   •   Maj 30, 2012 09:23 CEST

Sverige och Kina skrev igår ett avtal om att stärka samarbetet inom innovationer samt kring små- och medelstora företag. Enligt näringsminister Annie Lööf har man undertecknat en handlingsplan som syftar till att fördjupa samarbetet när det gäller satsningar på små och medelstora företag. Vad kommer det egentligen betyda för små svenska företag? Kommer detta avtal betyda att svenska företag kan gräva efter guld i Kina?

Med tanke på valet av samarbetspartner och de innovationer och tekniker som främst intresserar Kina just nu vill vi här på B-Open Nordic tipsa företag inom fordon, miljöteknik och traditionell processindustri vara särskilt uppmärksamma på om ni tror ni har teknik eller produkter som kunde passa den kinesiska marknaden. Sedan måste man vara medveten om att vad man i Kina kallar ett litet företag är ofta ett företag med 100 miljoner eller mer i omsättning, medelstora företag kan vara 400-500 miljoner i omsättning. Media och politiker talar om 9 miljarder kronor som skall finna tillgängliga för samarbetsprojekt via olika typer av lån och med vår erfarenhet och kunskap kring Kina och deras önskemål och behov så förstår vi att det handlar om affärer i Kina, inte Sverige.

Man vill ännu inte tala om motkraven från Kina för att få ett beviljat låt men vi kan från tidigare erfarenheter tipsa om att det gäller att skapa affärsplaner och affärsidéer för Kina och den kinesiska marknaden. Skall man lyckas med att få ett lån måste man "kunna måla en vacker tavla kring utveckling i Kina". Kan inte detta investeringar då ”spilla över” och skapa lite nya jobb och tillväxt i Sverige? Självklart men om man skall lyckas med detta så handlar det om att se tillämpning på den kinesiska marknaden samt skapa affärsplaner som bjuder in kinesiska partner i Kina. Tänk på att många kinesiska investerare (tjänstemän) inte är lika intresserad av ägarandel, som del av rörelseresultatet löpande.

Vi är långt ifrån den enda som kan hjälpa er med affärer i Kina. Det finns gott om duktiga organisationer, affärsmän och kvinnor som kan hjälpa er med att navigera er fram på den kinesiska marknaden. Observera att finansiella medel inte kan föras in och ut från Kina utan vidare utan alla affärer och investeringar i Kina, eller med hjälp av Kina, är knytet till mycket byråkrati och samtal med kinesiska tjänstemän. Ingen tjänsteman eller politiskt styrd rådgivare vill tala om mutor och andra negativa delar av affärskulturen och vi rekommenderar inte mutor men jag informera om förutsättningar, samt vägval för att komma vidare i processen.

Vi kan hjälpa er att finna, möta och göra affärer med företag i Kina och övriga Asien. Om ni behöver hjälp med affärer i Asien så är ni välkommen att kontakta oss. Vi har erfarna affärsmän och kvinnor med lång erfarenhet av affärer i Kina och övriga Asien, samt talar kinesiska flytande som kan hjälpa er komma vidare i en förhandling. Om ni söker hjälp med affärer i Kina så tveka inte att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal, kontakta oss via e-post till asia@bopen.se

Annars kan man besöka vår hemsida www.bopen.se