Säkerhetsgymnasiet

Säkerhetsgymnasiet söker larmtekniklärare

Nyhet   •   Maj 10, 2012 09:08 CEST

Säkerhetsgymnasiet bedriver en särskild variant av el- och energiprogrammet med inriktning bevakning och säkerhet. Eleverna får en yrkesutbildning till väktare, skyddsvakt och flygplatskontrollant.
Säkerhetsgymnasiet har sammanlagt 14 medarbetare och ca 150 elever. Vi utvecklas och vi söker därför ännu en driven och engagerad lärare som kan väcka lusten att lära hos våra elever.

Om skolan
Säkerhetsgymnasiet ägs av Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (BYA) som är en ideell förening där bevakningsföretag och fackförbund samverkar kring utbildningsfrågor. Säkerhetsbranschen befinner sig i en stark tillväxt och har behov av att säkra kompetens på olika nivåer, både hos bolag och hos kunder. Säkerhetsgymnasiet har en tydlig branschanknytning och erbjuder sina elever jobbgaranti!

Om tjänsten
Du kommer att få ett spännande och utmanande uppdrag som innefattar att undervisa i eltekniska ämnen. Tjänstefördelning görs utifrån din kompetens och behörighet, men vi önskar att du har möjlighet att undervisa i larm- övervaknings- och säkerhetssystem.

Tjänsten innebär också att vara mentor för en grupp elever samt att utveckla skolans teknikundervisning så att den är anpassad efter bevakningsbranschens och tekniksamhällets krav.

Som lärare på Säkerhetsgymnasiet ingår du i ett arbetslag som arbetar erfarenhetsbaserat och tillämpar kollegahandledning. Vårt arbetssätt är elevaktivt och ämnesövergripande med en tydlig säkerhetsinfärgning i samtliga kurser. Vi eftersträvar att i undervisningen ha examinationer som är kopplade till autentiska arbetssituationer, och vi har en nära samverkan med säkerhetsbranschen. Vi låter eleverna pröva olika arbetssätt och arbetsformer och utvärderar kontinuerligt undervisningen tillsammans med eleverna. Vi signalerar höga och tydliga förväntningar på våra elever, har ett aktivt värdegrundsarbete och ett coachande förhållningssätt.

Vi söker en larmtekniker som är en god pedagog och tycker om att arbeta med ungdomar. Du tycker att skolans pedagogik låter inspirerande och vill gärna arbeta på detta sätt. Vi vill att du är driven, initiativrik och prestigelös och att du har naturliga ledaregenskaper. Du är en god pedagog som förmår ta ett stort eget ansvar, hitta nya lösningar och att ta teknikundervisningen ett steg längre. Vi ser gärna att du har erfarenhet av säkerhetsbranschen. Lärarexamen är ett plus.

Övriga villkor:
Tillträde så snart som möjligt. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tjänsten är på heltid och är en semestertjänst. Vi erbjuder flexibla arbetstider, subventionerad lunch, friskvård samt en inspirerande arbetsplats med drivna kollegor!

Är du intresserad är du välkommen att skicka in din ansökan. Ta gärna kontakt med oss så berättar vi mer om skolan och utbildningsprogrammet.

Kontaktuppgifter:
Bodil Henrikson, Rektor
08-703 08 84 (direkt)
bodil.henrikson@sakerhetsgymnasiet.se

För frågor kan du även vända dig till vår tekniklärare:
Jagar Maher
08-703 09 91 (lärarrum)