Svenska Cykelförbundet

Säsongens inledande landslagsuppdrag i BMX

Nyhet   •   Apr 10, 2013 17:07 CEST

Efter nästan fem månaders vinteruppehåll, med fokus på styrka/kondition, återupptog landslagscyklisterna cykling på BMX banor.
Landslaget bestående av både nya (Dennis Sturesson, Kim Wedin) och mer erfarna (Filip Gustafsson, Filip Svanberg) cyklister spenderade tolv dagar i Europas ”cykelmecka”, södra Frankrike, som en inledning för säsongen. Bra väder och en mångfald av banor på ett nära avstånd optimerar träningsförutsättningarna för att finslipa tekniken. Tre dagar in i lägret ställdes cyklisterna mot en ordentlig prövning när de medverkade på Franska cupen i Pernes Les Fontaines. Helgen därefter följde säsongens två första EM-deltävlingar i närheten av Dijon. Resultaten från dessa två tävlingshelger var inte märkvärdiga och i linje med vad det går att förvänta sig under säsongens första tävling. Prestationsmässigt var det dock bra, stundvis hittade Filip Gustafsson (elit) ett flyt i åkningen där han även överlistade internationella toppcyklister. Ett kvitto på att vinterns uppbyggnadsperiod varit effektiv. Samtliga cyklister behöver få fler ”cykeltimmar” i kroppen för att klara av att hålla en konstant nivå som krävs för att dessa prestationer ska generera tävlingsresultat. Något vi arbetar för fullt med nu!…Nästa stopp blir säsongens inledande Supercross världscup i Manchester, 17-21/4.

Sebastian Matamoros
sebastianmatamoros@scf.se