Scalae AB

Scalae Nyhetsbrev nr 12 - Fiedler & Lundgren möter Scalae

Nyhet   •   Sep 04, 2010 00:13 CEST

Scalae AB - din produktutvecklingspartner

Scalae ångar vidare med nya uppdrag både nationellt och internationellt. Marknadens signaler är positiva och vi ser med stor tillförsikt fram emot hösten uppdrag. Samtidigt hälsar vi alla nya medarbetare välkomna, vilka tillsammans med övrig personal är fullt rustade för stordåd.

I detta nyhetsbrev berättar vi om ett mycket lyckat projekt vi genomfört inom ramen för Expandera, med fokus på idégenerering och design.

---------------------------------------------------------------

produktutveckling.nu

Följ med vad som händer inom produktutveckling på www.produktutveckling.nu. I höst kommer olika teman inom produktutveckling presenteras, så glöm inte att prenumerera på nya inlägg för att inte missa något.

---------------------------------------------------------------

Fiedler & Lundgren möter Scalae

Expandera är startpunkten för förändring och här möts företag som förstår att design ger resultat på sista raden”.

Följ med i filmen nedan och se hur vi tillsammans med Fiedler & Lundgren utvecklade nästa generation förpackningar för snus.

Fiedler & Lundgren har en annorlunda situation på marknaden gentemot andra företag. Det tidigare tobaksmonopolet finns inte längre, och avregleringen resulterade i en sned fördelning där Swedish Match står för en mycket stor del av den totala marknaden (ca 90%). Att nå en större marknad via traditionell marknadsföring är snudd på omöjligt pga av väldigt hårda regler kring tobaksreklam. En möjlighet som finns kvar är att jobba med förpackningen. Samtidigt är marknaden konservativ och tycker inte om förändringar. En snusdosa är en snusdosa!

Scalae fick i uppdrag att jobba med förpackningen. Att förändra den såpass mycket så att den sticker ut, men samtidigt inte skrämmer. I uppdraget låg även att via tekniska lösningar finna en teknik för att öka upplevelsen av att snuset är fräscht. Lösningen man kom fram till är väldigt spännande och helt ny på marknaden. Pga sekretess så kan vi inte visa själva produkten. Det tar ca ett år att få den i produktion. Filmen fokuserar kring samarbetet mellan design och företag. Hur man nu ser på design och dess möjligheter för att utvecklas och nå ökad lönsamhet samt betydelsen av att använda designprocessen som verktyg för att nå fram till resultat.

Länk till filmen hittar ni här.