Scalae AB

Scalae Nyhetsbrev nr 14 - Mutewatch - Ny lösning på gammalt problem!

Nyhet   •   Sep 20, 2010 13:00 CEST

Scalae AB - din produktutvecklingspartner

Scalae ångar vidare med nya uppdrag både nationellt och internationellt. Marknadens signaler är positiva och vi ser med stor tillförsikt fram emot hösten uppdrag. Samtidigt hälsar vi alla nya medarbetare välkomna, vilka tillsammans med övrig personal är fullt rustade för stordåd.

--------------------------------------------------------------

produktutveckling.nu

I detta nyhetsbrev får ni förhandsinformation på vårt första inslag i vårt tema om kvinnliga innovatörer på produktutveckling.nu.

produktutveckling.nu är din inspirationskälla inom produktutveckling. Vi tar upp nya produkter, tips på utvecklingsmetoder och mycket, mycket annat. Det finns mycket att förbättra i produktutvecklingscykeln och vi har som ambition att leda denna utveckling.

Glöm inte att gå in på www.produktutveckling.nu och prenumerera på nya artiklar för att inte missa något inom produktutveckling.

---------------------------------------------------------------

Mutewatch - Ny lösning på gammalt problem!

Hur många gånger har din partner ”knorrat” när du skall gå upp tidigare och alarmklockan väcker allt och alla? Här kommer en kommer en både snygg och innovativ lösning -  Mutewatch.

Mutewatch är en klocka med en dold touchscreen utrustad med ett tyst, vibrerande alarm som hjälper dig att följa din egen agenda utan att störa människor i din omgivning.

- ”Jag kom på tanken om ett vibrerande armband när jag inte ville väcka min kille på morgonen, då han jobbade natt som filmfotograf. Anledningen varför jag började tänka i de banorna var att jag ville vinna en affärstävling där första pris var 50 flygbiljetter. Lösningen skulle gärna sammankopplas med ett problem i vardagen”, säger Mai-Li Hammargren, initiativtagaren till företaget Mutewatch.

• När idén var ett faktum behövde jag teknisk kompetens och då kontaktade jag min affärspartner Oscar Ritzén Praglowski på KTH”, fortsätter Mai-Li Hammargren.

Den 5 augusti 2010 gjorde Mutewatch de första bilderna officiella och på kort tid har denna innovation uppmärksammats stort internationellt.

Mycket intressant är att innovatören är en ung kvinna, och att syftet med innovationen var att nå ett annat mål (vinna flygbiljetter). Detta ger en extra dimension i innovationsarbetet: för att komma till huvudsyftet (vinna flygbiljetter) uppfann Mai-Li Hammargren Mutewatch, och av bara farten blev innovationen sedan till ett företag.

Så vad säger detta om marschen fram till en innovation? Målet är inte alltid slutprodukten, och/eller att vägen är viktigare än målet? Är ovan beskrivning speciell för en kvinna eller är detta ett normalt innovationsförlopp?

Dessa frågor och fler, ser vi fram emot att diskussion på www.produktutveckling.nu