Scalae AB

Scalae Nyhetsbrev nr 17 - Gaseller tre år i rad: 2008, 2009 & 2010

Nyhet   •   Nov 11, 2010 10:15 CET

Produktutveckling: vår väg till Gasell-hattrick. Vi är gaseller 2008, 2009 och 2010

Promilleföretag
Vi har nu blivit gaseller 2008, 2009 och 2010. Det är ca en (1) procent av alla svenska företag som blir utnämnda till gasellbolag en gång, och ca en (1) promille som blir utnämnda 3 år i rad. Detta sällar oss till en exklusiv skara företag i Sverige. Vi är oerhört stolta idag, och utnämningen är ett tydligt bevis på att vår affärsmodell Marknadsinriktad Teknikutveckling™ är såväl konjunktursanpassad och lönsam samt uppskattad av våra kunder.

Idag, 10 november 2010, anordnar Dagens Industri Gasellgala på Palladium i Malmö där bl a Anders Wall och Monica Lindstedt, Hemfrid, skall tala. Prisutdelare är landshövding i Skåne län Göran Tunhammar, och landshövding i Blekinge län Gunvor Engström. Vi på Scalae kommer naturligtvis vara på plats för att fira vårt tredje vunna gaselldiplom.

En stor, stor eloge till alla oss engagerade i Scalae. Och till våra fantastiska kunder.

--------------------------------------------------------------------------------------------

produktutveckling.nu
Följ med vad som händer inom produktutveckling på www.produktutveckling.nu. Glöm inte att prenumerera på nya inlägg för att inte missa något.

Scalaes väg till Gasell-hattrick
Vi har genom åren utfört mer än 500 lyckade projekt inom flera olika områden och branscher. Här är ett axplock av några kunder som vi har arbetat med och som genererat vår gasellframgång. Läs mer på www.scalae.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Scalae arbetade på uppdrag av Vivostat A/S i Allerød, Danmark med utveckling av deras välkända blodapplikator. I uppdraget ingick mjukvaruprogramering och produkttest. www.vivostat.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Höganäs är världsledande inom metallpulver och olika användningsområden för detta område. I strategin att finna fler tillämpningar för metallpulver i olika former har Höganäs bedrivit forskning och utveckling i flera år, och när det är dags för praktisk tillämpning av den sensate mycket uppmärksammade produkten, en ny typ av elmotor, anlitades Scalae.

- Scalae har ett utomordentligt bra förhållningssätt, stor och relevant kunskap samt en lysande metod att få idén bli verklighet. Scalae har kompletterat vår kompetens och bidragit med att konkretisera och marknadsanpassa vår produkt på ett effektivt sätt. Vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Lars Hultman, Director Electromagnetic Applications på Höganäs. www.hoganas.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HL Display är marknadsledande i Europa inom områdena priskommunikation och varuexponering för detaljhandeln. Företaget har också en stark ställning i Ryssland, samt en snabbt växande verksamhet i Sydostasien och i Mellanöstern.

När en ny generation av butikdispenser skulle utvecklas anlitades Scalae. Normalt utvecklar HL Display sina egna produkter, men vid detta tillfälle behövdes extern kompetens bl a beroende på en kritisk tidsfaktor. HL Display startade sökandet efter en produktutvecklingspartner i sitt nätverk och i Stockholmområdet, där de har sitt huvudkontor. Efter noggrann jämförelse av offerter samt rekommendationer anlitades Scalae.

Scalae levererade ett strålande bra förslag både tekniskt och designmässigt och jag är mycket nöjd med det färdiga resultatet, som har funnits på marknaden ett halvår. Jag är samtidigt extra nöjd med att Scalae höll såväl tidsram som budget för projektet”, säger Birger Nilsson, Utvecklingsdirektör på HL Display. www.hl-display.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

En osynlig hjälm för cyklister. Scalae har utvecklat de kritiska plastdetaljer som sammankopplar och styr utlösningsmekanismen i cykelhjälmen. www.hovding.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Scalaes insats var en komplett förstudie för hur nästa generation av Baldwins produkt JetStream. I detta projekt användes Scalaes egenutvecklade arbetsmetodik som integrerar industridesign och produktutveckling till en unik helhetssyn, som säkerställer marknadsbehovet av kostnadsoptimerade och attraktiva slutprodukter.

- ”Med Scalaes djupa kunskap inom området, fick vi möjlighet att göra en komplett förstudie, samt en djupare, bredare och mer kvalitativ analys, än vad vi själva skulle gjort. Detta gör att vi har mer och bättre förkunskaper, och fler alternativ att välja emellan när vi skall utveckla nästa generation av vår produkt Jetstream”, säger Per Stenflo, Sales Manager, Baldwin.  www.baldwin.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Scalae, med cerifieringar inom ISO 13485 och ISO 9001, fick i uppdrag av Tresona att ta fram ett precisionsinstrument, som används till skolioskirurgi i samband med att implantat appliceras för att kunna korrigera felställningen. www.tresona.se

Scalae AB | Beragården Dalby 431 | SE-247 94 Dalby | +46 (0)46 23 99 00 |