Mitel Sweden AB

Scania IT ”tjuvstartade” med Aastra Companion

Nyhet   •   Dec 09, 2013 09:48 CET

I oktober lanserades Aastra Companion, efterföljaren till Aastras administrationsverktyg TMG. Men långt innan lanseringen fanns en viktig kund med i arbetet och bakom kulisserna; Scania IT, Scanias dotterbolag för att skapa och driva koncernens IT-infrastruktur.

-  Vi har arbetat med Aastras TMG-lösning länge och när vi fick erbjudande om att vara testpilot lät det som en bra idé. Vi hade många önskemål om och idéer om vad en idealisk lösning skulle innehålla, och på det här sättet fick vi en direkt dialog med utvecklingsavdelningen, berättar Robert Beiron, tjänsteansvarig för telefoni på Scania IT.

Aastra Companion hjälper Scania IT och andra kunder att effektivisera skötsel, underhåll och drift av tele- och it-verksamheten. TMG-kunder erbjuds också en smidig uppgradering till Companion med snabb implementering och konfiguration samtidigt som TMG fungerar parallellt med Companion under implementeringsprocessen.

-  Vi får ett modernt, lättanpassat och kundanpassat verktyg som hjälper oss ha bättre sammanhållen överblick över vår kommunikation och bättre förutsättningar för registerhållning. De nya funktionerna i Aastra Companion gör det möjligt att sammankoppla register för all sorts hårdvara – till och med kontorsmöbler om man så önskar, säger Robert Beiron.

Scania IT planerar att implementera Aastra Companion fullt ut i januari, till en början för hantering av teleregister, teletrafikanalys och debitering med möjlighet att koppla på fler funktioner längre fram.

-  Nyckeln till framgång är att lyssna på kunderna och ta till oss av deras behov. Vår goda relation med Scania IT och deras viktiga feedback har bidragit mycket för att göra Aastra Companion till en ledande lösning på marknaden, säger Robert Stahre, ansvarig för affärsutveckling på Aastra.