Seat24

Seat24 klarar gränsen för svarstid

Nyhet   •   Aug 28, 2012 13:46 CEST

Tre av sju resesajter klarar inte svarstiden. Det innebär att de inte visar sina hemsidor för besökare på nätet inom en acceptabel tidsgräns. Onlineresebyrån Seat24 klarade It-företaget Apicas test och hade en genomsnittlig svarstid på 2,5 sekunder.

Undersökningen är genomförd av det svenska It-företaget Apica, experter på att testa, utvärdera och kvalitetssäkra hemsidor. Under juli månad testades sju av de vanligaste resesajternas svarstid. Tre av sju resesajter överskrider gränsen för acceptabel svarstid, vilket är 3 sekunder. Seat24 klarade testet med en genomsnittlig svarstid på 2,5 sekunder. Anledningen till att inte alla resesajter klara av svartiden är enligt Apica interna IT-problem, som enkelt kan åtgärdas.

– Vår ambition är att ständigt förbättra vårt resultat och att ha en av branschens snabbaste svarstider. Vi kör kontinuerliga prestandamätningar och övervakningar av driftmiljön. Sedan optimerar vi även trafiken till sajten med hjälp av Akamai, säger Robin Francis, IT-chef på Seat24.

I testet har resesajterna utvärderats efter kriterierna; snabbast svarstider, genomsnittliga svarstider, långsammast svarstider och tillgänglighet.

– Att nästan hälften av de testade resesajterna inte klarar att ladda sajten inom 3 sekunder var oväntat. Dåliga svarstider betyder för en e-handlare i klartext att man lämnar över sina kunder till konkurrenterna, säger Sven Hammar, VD på Apica AB.

För mer information kontakta:

Robin Francis, IT-chef
robin.francis@etraveli.com
Mobil: +46 (0) 73 707 23 93

Nina P Flores, Presskontakt
Tel: +46 (0) 18 47 47 415

Om Seat24
Seat24 är ett svenskt företag som grundades 2000 och har sedan dess vuxit till att bli en av Nordens ledande Internetresebyråer. Seat24 är idag etablerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.

Seat24 ingår i resekoncernen European Travel Interactive AB . eTRAVELi är den online resebyråkoncern som har högst marknadsandel i de nordiska länderna. 2011 omsatte koncernen ca 6,5 miljarder kronor på 5 marknader. För mer information besök: www.etraveli.com