Film i Väst AB

Sex samproduktioner visas på filmfestivalerna i Toronto och Venedig

Nyhet   •   Jul 26, 2012 15:55 CEST

Susanne Biers nya film Love is All You Need med Pierce Brosnan, Trine Dyrholm och Paprika Steen visas på Venedigs Internationella Filmfestival.

Nu är det klart vilka av Film i Västs samproduktioner som kommer att visas på filmfestivalerna i Venedig och Toronto.

Venedig inviger den 69e upplagan av sin filmfestival 29 augusti. Den svenske regissören och manusförfattaren Jesper Ganslandts film Blondie (Fasad) har utvalts som en av tolv filmer som visas på Venice Days. Venice Days är en sektion i filmfestivalen i Venedig där lovande, nyskapande regissörers verk visas. Gabriella Pichlers svenska debutantfilm Äta sova dö (Anagram) ska tävla i den prestigefyllda sidosektionen Kritikerveckan. Dessutom visas Susanne Biers nya film Love Is All You Need (Zentropa) utom tävlan i det officiella programmet.
För mer information om Venedigs Internationella Filmfestival, se: www.labiennale.org/en/cinema/

Nordamerikas största filmfestival, Toronto, öppnar 6 september. Nikolaj Arcels Silverbjörnbelönade A Royal Affair (Zentropa) visas i Gala Premier Section medan Thomas Vinterbergs Guldpalmsvinnare Jakten (Zentropa) visas i The Special Presentation Section. I den visas också Joachim Roennings och Espen Sandbergs kommande Kon Tiki (Filmlance), om den norske upptäcktsresanden och marinbiologen Thor Heyerdals Kon Tiki-expedition 1947.
För mer information om Torontos Internationella Filmfestival, se: www.tiff.net