SIBA AB

SIBA firar 65 år av upplevelser

Nyhet   •   Feb 25, 2016 08:00 CET

Sen SIBAs begynnelse 1951 har nya teknikprylar avlöst varandra i rasande fart och för de flesta som levt med tekniken ett tag är det kanske svårt att minnas hur livet såg ut utan TV-apparater, surfplattor, smartphones, TV-spel och mikrovågsugnar samt konstant möjlighet till internetuppkoppling. Det är lätt att ta dagens teknik för givet då den har gjort det så lätt för oss.

– Nu fyller SIBA 65 år och det vill vi fira genom att ta med människor från alla generationer på en hisnande resa tillbaks i tiden. För vissa blir kommande kampanj en nostalgitripp och för andra kanske snarare än historielektion som förhoppningsvis bidrar till perspektiv och uppskattning av det dagens teknik har att erbjuda. Resan kommer att vara lika rolig för SIBAs egna medarbetare likväl som för kunder och andra som använder teknikprylar idag, säger Susanne Ehnbåge, vd SIBA AB.

Vem känner igen sig i nedan återblick?

När familjen samlades runt de första TV-sändningarna. Dammkornen som lyste i solen när du tog fram din favoritvinyl. Första gången du var ensam hemma och värmde rester efter skolan. Hur du var tvungen att blåsa i spelkassetten för att den skulle fungera. Första gången du klickade på knappen nere i vänstra hörnet med ett flygande fönster på. Hur hela din skivsamling nu plötsligt fick plats i din handflata och hur liten den där telefonen var, som du dessutom kunde ta med dig. Hur skeptisk du var till att ha en mobiltelefon utan knappar.

Mållösa har vi suttit framför de första TV-sändningarna. Medtagna efter att spelat det där albumet på högsta volym. Förbluffade över hur mat kunde värmas utan någon synlig värmekälla. Häpna över hur snabbt timmarna passerade framför den grå lilla boxen med två handkontroller. Stumma av förundran över hur mycket man kunde åstadkomma med den där beigea saken som var till hälften skrivmaskin - till hälften TV. Imponerade över att hela skivsamlingar nu fick plats i ett format hälften så stort som en bärbar CD-spelare. Barnsligt exalterade över den där telefonen med pekskärm.

– Genom åren har tekniken förändrat våra liv. Den har gett oss nya möjligheter och upplevelser. Den har förändrat vårt sätt att leva och hur vi kommunicerar med varandra, säger Susanne Ehnbåge.

1951 öppnade SIBA sin första butik på Herkulesgatan i Göteborg och under 65 år har SIBA varit en drivande aktör som aktivt har försett Skandinaviens kunder med nya teknikprylar. Under resans gång har SIBA introducerat, utbildat och i vissa fall även själva bistått med att producera teknikprylarna som idag används av såväl gammal som ung.

För varje andetag vi tar förflyttar SIBA sig sakta men säkert vidare genom den härliga teknik- och upplevelseresan som nu är inne på sitt 65:e år.

– Vi är lika förväntansfulla idag som Folke Bengtsson måste varit när han grundade SIBA för 65 år sedan, över den fantastiska teknikframtid vi går till mötes, säger Susanne Ehnbåge. Och fortsätter; – SIBA har alltid varit en stor leverantör av positiva upplevelser och det tänker vi fortsätta att vara. Vi ser med spänning fram emot alla de nya möjligheter men också upplevelser den med största säkerhet för med sig. Vilka stunder kommer vi att blicka tillbaka på och minnas med samma värme om ytterligare 65 år?

SIBA välkomnar alla att tillsammans med företagets cirka 500 medarbetare, delta i firandet av 65 fantastiska år av upplevelser. Firandet bjuder på en rad nostalgiska återblickar såväl som många fantastiska kampanjer som avlöser varandra under året. Mer information om årets stora fest kommer bland annat löpande att presenteras på www.siba.se samt SIBAs sociala medier som facebook, LinkedIn och Instagram.