Nya Ledarskapet

"Siffror pratar inte svenska"

Nyhet   •   Jul 05, 2013 18:55 CEST

Noterat från seminarium om Vad skapar innanförskap – del 1:Först ut att tala är Petter A Stordalen. Han har byggt upp Nordic Choice Hotels, närmast att betrakta som ett imperium i hotellbranschen: fler än 170 hotell och cirka 12 000 anställda i hela Norden. Runt en fjärdedel av de anställda är utlandsfödda.”Jag bryr mig inte om vad de vi anställer har för hudfärg, kön, sexuell läggning, religion… Jag frågar vad de kan och vad de vill jobba med”, säger Petter.Han berättar historien om kvinnan från Filippinerna som, utan att kunna svenska, sökte jobb som städare ”därför att hon trodde att det var det enda jobb hon kunde få”. När Petter fick veta att hon var duktig på ekonomi fick kvinnan i stället ett arbete på ekonomiavdelningen med motiveringen ”jobbar man med siffror behöver man inte kunna prata svenska”. ”Dessutom kan man ju alltid lära sig ett språk”.Hur många företagsledare hade resonerat så?