Skyscanner

Skyscanner.se - Sju solsäkra semestertips i höst

Nyhet   •   Sep 10, 2010 16:45 CEST

Letar du efter den perfekta höstlovsresan? Välj bland dessa populära stranddestinationer!

Bara för att sommaren nu har kommit till sitt slut innebär det inte att du måste lägga strandlivet på hyllan! Besök en av dessa härliga soldestinationer som alla är utmärkta val för en höstlovsresa.

Thailand

Hösten är en utmärkt tid för ett besök i Thailand, inte minst med tanke på att vädret nu inte är allt för varmt. Tänk dock på att den regniga säsongen håller på under perioden juli till oktober, även om det normalt sett bara regnar under en timme eller två på eftermiddagarna, innan det klarnar upp igen. Thailands utmärkta stränder har länge varit en magnet för besökare från hela världen och öarna i Thailandsbukten och Andamanhavet är särskilt populära. De flesta resenärer tar ett flyg till Bangkok innan de hoppar på vidare inrikesflyg eller bussar för att nå sin destination.

Dalaman, Turkiet

Flyg till Turkiet i september och oktober för att njuta av det varma vädret samtidigt som du slipper turisthorderna. Staden Dalaman ligger mellan havet och bergen, här finns förutom fina stränder även sjöar och floder att besöka vilket gör det till ett utmärkt alternativ för dig som söker en semester där du kan kombinera dagar på stranden med en aktiv semester och lite äventyr.

Dubai

Dubai är inte bara känt för att ha sol året runt utan även för sina stränder, fantastiska hotell och shoppinggallerior. Den berömda Burj Al Arab ligger strax vid stranden i Jumeriah och är en utmärkt bakgrund för denna vackra tre kilometer långa sandstrand som är idealisk för barnfamiljer tack vare sitt lugna vatten. Hösten är en utmärkt tid för ett besök här.

Alicante, Spanien

Alicante är en av Spaniens mest älskare städer och ett utmärkt val för en höstlovsresa tack vare sina milslånga stränder alldeles i närheten av centrum. Staden erbjuder sol, strand och vattensporter (idealiska familjeaktiviteter!) men är också ett gammal historisk medelhavshamn med pittoreska småhamnar, kaféer uppradade längs med gatorna och livliga marknader. Flyg till Spanien finns från de flesta stora flygplatser i Europa.

Egypten

Gillar du att dyka? Flyg till Egypten och gärna till Sharm el Sheikh för att uppleva dykning i världsklass. Här finns färgglada fiskar, hajar och även barracudor men också RMS Thistlegorm, en gammalt nedsjunket krigsfartyg, som passar utmärkt för en utforskande utflykt under vattnet. Ligger du hellre och slappar på stranden? I Hurghada hittar du med all säkerhet en plats som passar. Här är kusten fyra mil lång med stränder för alla smaker och behov.

Mexico

Här finns kritvita stillahavsstränder, klarblått hav och ett av världens bästa dykställen, korallrevet utanför ön Cozumel. Mexico är resmålet för dig som vill ha en aktiv semester men också ett livligt nattliv. I naturparken Xcaret kan du simma med delfiner och på stranden i Playa del Carmen kan du ligga och bara njuta av vetskapen att du befinner dig på en av världens bästa stränder. Avsluta dagen med en tequila och en cigarr på någon av de många mysiga strand- eller musikbarerna.

Tunisien

Bara en dryg fyra timmars flygresa bort finns prisvärda Tunisien. Här finns allt man kan begära för en skön solvecka; stränder, god mat och en intressant historia. Besök en myllrande marknad och lär dig pruta på mattor, lädervaror och kryddor eller ta en utflykt längs med kusten. Kommunikationerna här är både pålitliga och billiga så passa på och utforska städer som Sidi Bou Said, den blåvita staden, eller varför inte gamla Karthago.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, som t.ex. flyg till Rom. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson