Skillebyholm

Skillebyholm får yrkeshögskolestatus

Nyhet   •   Jan 28, 2010 14:23 CET

I hård konkurrens med många trädgårdsutbildningar i Sverige blev Skillebyholm på onsdagen godkänd av yrkeshögskolemyndigheten för att bedriva trädgårdsutbildningen "Trädgårdsmästare, ekologi och entreprenörskap". Utbildningen kommer att bedrivas i nära samarbete med Rudolf Steinerhögskolan och Södertälje kommun. Utbildningen är på två år och startar nu till hösten.

Det är ett stort genombrott för alla oss som arbetar för ett miljöanpassat förhållningssätt till trädgård och odling, säger Daniel Hörberg som lett satsningen på yrkeshögskolan. Skillebyholm har stor erfarenhet av eftergymnasial utbildning och har sedan starten 1974 utbildat i trädgård, odling och näringsfrågor. Det är mycket roligt att det nu kommer att finnas en trädgårdsmästarutbildning som genomsyras av grönt företagande och en fördjupad syn på hållbar utveckling och ekologisk/biodynamisk trädgårdsodling. Sverige behöver fler trädgårdsmästare och odlare som arbetar i framtidens format. Ekologi och företagande måste hänga ihop om man vill vara med och bidra till bättre livsmedel och till en bättre livsmiljö.