Innovator Skåne AB

Skotvätt för operationssalar - en ren idé från Marie på Helsingborgs lasarett

Nyhet   •   Aug 15, 2013 17:02 CEST

Marie Avinder arbetar som operationssjuksköterska på Helsingborgs Lasarett. Tillsammans med tre andra kollegor ingår hon dessutom i operationscentralens hygiengrupp. Hennes äventyr som innovatör började när avdelningen behövde flytta förvaringen av arbetskläder samtidigt som en korridor skulle renoveras. Hygiengruppen var inkopplad och korridorens tvättbaljor blev ett hett diskussionsämne. De stora baljorna som användes för att tvätta av blod och annat från skorna var allt annat än praktiska och arbetsmiljövänliga.

– Städpersonalen bytte tvättbaljorna två gånger om dagen måndag till fredag, men om någon med jättesmutsiga skor använt baljorna blev vattnet så äckligt att ingen annan satte sina skor där. Och de med sandaler kunde inte alls tvätta sina skor. Dessutom blev det väldigt tunga lyft när de skulle tömmas, berättar Marie Avinder.

Det fanns planer på att installera ett handfat för skotvätt, men det köpte inte Marie.

– Om alla skulle plocka upp skorna i handen och skura av dem skulle inte en kotte rengöra sina skor. Och det skulle inte funka när vi har en skopark på 400 skor.

En idé blir verklighet

Marie började söka på nätet efter en bättre lösning. Hon visste vad de behövde, men en stöveltvätt för jordbruk var det enda som verkade intressant. Hon tog kontakt med tillverkaren, Jafo, och förklarade vad de behövde.

– Vi märkte snabbt att stöveltvätten inte skulle fungera eftersom vi skulle bli blöta upp till knäna, men tillsammans med Jafo tog vi fram en prototyp på en ny produkt. En väggmonterad skotvätt med rinnande vatten och vinklad platta med borst att ställa foten på, säger Marie.

Mötet med Innovator

Marie visste inte att Innovator Skåne fanns när chefen uppmanade henne att ta kontakten.

– Det var mycket jag inte kände till och Innovator Skåne hjälpte bland annat till att sluta avtal med Jafo och ta tillvara mina rättigheter. Jag hade ju bara löst vårt problem och trodde aldrig att det här skulle nå utanför våra väggar, berättar Marie.

Sedan dess har resan fortsatt tillsammans med Jafo och Innovator. Marie är fortfarande med i utvecklingen kring skotvätten och får dessutom ofta göra intervjuer och svara på frågor om den.

– Själv har jag inte behövt lägga en enda krona på det här, men jag har kunnat välja att vara med, och det är klart att jag vill. Det här är ju mitt barn, säger Marie.

Fortsättningen

Prototypen av skotvätten sitter fortfarande kvar på Maries avdelning i Helsingborg, men nu finns produkten på marknaden och flera sjukhus har redan köpt in den. Dessutom har både livsmedelsindustrin och gruvan i Kiruna visat intresse för skotvätten.

Marie stormtrivs fortfarande som operationssköterska, men har genom arbetet med skotvätten fått mycket uppskattning och uppmärksamhet från både press och kollegor.

På frågan om hon skulle vilja bli innovatör på heltid tvekar inte Marie.

– Nä, jag har ju världens bästa jobb. I mitt jobb är man ändå uppfinnare och problemlösare hela tiden.

Innovator Skåne hjälper Region Skånes anställda att förverkliga affärsidéer som både förbättrar verksamheten och har kommersiell potential. Sedan 2010 ingår Region Skånes innovationssatsning i Vinnovas pilotprogram Innovationsslussar inom hälso- och sjukvården.