SLOW FOOD SÁPMI

Slow Food Sápmi på Terra Madre och Salone Del Gustu 25-29 oktober 2012 i Turin, Italien

Nyhet   •   Okt 18, 2012 11:05 CEST

Slow Food Sápmi kommer att delta på Slow Food Internationals stora matmässa Salone del Gustu samt matkonferensen Terra Madre i Turin, Italien 25-29 oktober. Slow Food Sápmi har etablerat ett brett samarbete med olika aktörer för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för de åtta samiska turism- och matproducentföretagen som är på plats. Det är Svenska ambassaden i Italien, Exportrådet, Visit Swedens Italienkontor, Visit Sápmi, Sametinget samt Samernas utbildningscentrum/Samiska köket. Samtidigt arbetar Slow Food Sápmi vidare med det urfolkssamarbetet Indigenous Terra Madre som etablerades vid urfolkskonferensen i Jokkmokk 2011.

Delegater till Terra Madre

Slow Food Sápmi har fem delegater till matkonferensen Terra Madre samt en delegat till Slow Foods Internationella kongress som genomförs samtidigt.

Monter vid Salone Del Gustu

Slow Food Sápmi kommer att ha en monter vid matmässan Salone Del Gustu med samiska förädlings- och turismföretag som presenterar och säljer samisk förädlad mat. Slow Food Sápmi organiserar också verksamhet för affärskontakter mellan samiska- samt europeiska företag samt information om samer och samisk mat. Försäljning samiska förädlad mat sker av Lapplandvilt i Vilhelmina med Andreas Lidström och Kajsa Fjellström. Alla andra deltagare i den samiska delegationen står för information och kontaktskapande under hela mässan.

Event vid Slow Food Sápmis monter

Den 26 oktober kommer ett särskilt event att hållas vid Slow Food Sápmis monter för att presentera de samiska mat- och turismföretagens produkter, bjuda på provsmakning av delikatesserna, visa film om Sápmi m.m. Deltagare vid eventet är inbjudna internationella företag via VisitSweden Italien samt Exportrådet som vill ha samarbete med samiska turism- och matproducentföretag. Vid eventet deltar också urfolkrepresentanter från hela världen, Sveriges ambassadör i Italien, Slow Foods president Carlo Petrini, representanter för Slow Food Sápmi, Visit Sápmi, Samiska köket, Visit Sweden, Sametinget samt Exportrådet,

Urfolkseminarier

Under Terra Madre kommer två urfolksseminarer att hållas för att diskutera urfolkens matsituation samt göra uppföljning av Indigenous Terra Madre i Jokkmokk 2011 där grunden lades för en framtida gemensam organisering av urfolkens arbete för att behålla och utveckla sina egna matkulturer. Samtidigt ska motståndet organiseras mot förstörelsen av urfolkens marker där produktionen av den traditionella maten sker. Ellinor Guttorm Utsi från Tana i Sápmi på norsk sida är en av föredragshållarna vid urfolksseminariet fredagen den 26 oktober. Vid seminariet den 29 oktober kommer Ol-Johán Sikku ska både visa film från Indigenous Terra Madre samt redovisa resultaten och de mål som sattes upp av urfolksdelegaterna inför den framtidsdiskussion som kommer att ske där. Slow Food filosofin med ledorden gott, rent och rättvist har snabbt funnit sina anhängare bland jordens urfolk

Urfolks infodesk

Slow Food Sápmi är en av huvudaktörerna i den urfolks-informationsdesk som tillsammans med andra urfolk samt Slow Food international kommer att byggas upp vid Terra Madre för att serva med information till alla besökare på Terra Madre och Salone del Gustu om urfolken i världen.

Brett samarbete

För att få allt att fungera har Slow Food Sápmi etablerat ett samarbete med Svenska ambassaden i Italien, Exportrådet, Visit Swedens italienkontor, Visit Sápmi, Sametinget samt Samernas utbildningscentrum/Samiska köket.

Slow Food Sápmi bildades 2008 efter ett samarbete med Slow Food international sedan 2003 om presidiaprodukten Suovas, det rökta renköttet. Samarbetet och filosofin gott, rent och rättvist fungerar bra med samernas och urfolkens naturfilosofier där den rena naturen är förutsättningen för ett hälsosamt liv både mentalt och fysiskt.

De samiska deltagarna är.

Ol-Johán Sikku, Östersund, Slow Food kongressdelegat

Ingemar Blind, Kiruna, delegat Terra Madre

Ellinor Guttorm utsi, Tana, delegat Terra Madre

Andreas Lidström, Vilhelmina, delegat Terra Madre, Lapplandsvilt

Kajsa Fjellström, Vilhelmina, delegat Terra Madre, Lapplandsvilt

Anneli Jonsson, Nacka, delegat Terra Madre, Idreren/Idresamecentrum, Samiska köket

Helena Andersson, Idre, Renbiten

Linda Andersson, Idre, Renbiten

Dan Jonasson, Östersund, VisitSápmi

Lennart Pittja, Gällivare, VisitSápmi

Anders Kärrstedt, Kiruna, Nikkaluokta Sarri, Ofelas samt Nutti Sámi siida

Marcus Jönsson, Kiruna, Camp Ripan

Lars Ove Jonsson, Östersund, Sametinget

India Reed Bowers, Östersund, volontär

Anna Stiegsdotter, Sundsvall, volontär

Rickard Doj, Östersund, volontär

Fakta kring Terra Madre och Salone del Gustu

• Slow Foods filosofi är Gott Ren och Rättvist med över 100 000 medlemmar över hela världen. www.slowfood.com
  • Matmässan Salone del Gustu och matkonferensen Terra Madre arrangeras vartannat år i Turin, Italien. http://salonedelgustoterramadre.slowfood.com/
  • Terra Madre är Slow Foods internationella nätverk för dem som vill bevara, försvara och utveckla hållbar matproduktion enligt naturens villkor.
  • Terra Madre arrangerades för första gången 2004. Samerna har haft delegater vid alla Terra Madre sedan dess.
  • Vid matkonferensen Terra Madre deltar över 5 000 delegater från hela världen varav fem från Slow Food Sápmi och ett stort deltagande från urfolk från hela världen.
  • Slow Foods Internationella kongress pågår lördag till måndag 27-29 oktober där Slow Food Sápmi har en delegat.
  • Salone del Gustu har över 900 utställare/försäljare av matprodukter varav 300 är presidia från ett femtiotal länder.
  • För första gången är urfolkens försäljningsmontrar utmarkerade med Indigenous Terra Madre-skyltar.
  • Över 200 000 besökare varav 30 % av dem kommer från utanför Italien.
  • Ca 1 500 ackrediterade media från alla kontinenter.
  • Ett program med flera hundra Taste Work shops, seminarier m.fl. olika sorters mathändelser.
  • Två urfolksseminarier, ett fredagen den 26 oktober och ett måndagen den 29 oktober.
  • Ett urfolks infodesk där Slow Food Sápmi tillsammans med andra urfolk informerar.
  • En Slow Food Sápmi försäljnings- och informationsmonter. www.slowfood.sapmi.com

För mer information:

Ordförande Ol-Johán Sikku, +46 70 171 80 34