AB Name ISP

Sök.se populärast

Nyhet   •   Okt 24, 2003 20:10 CEST

sök.se är det populäraste domännamnet för Internetadresser med svenska tecken - 14 822 ansökningar om 8 764 olika .se-adresser med å, ä, ä, ü och é [2003-10-22]

Närmare 15 000 ansökningar om .se-adresser med svenska tecken hade kommit in till NIC-SE igår när tiden för att få söka med förtur gick ut. Ansökningarna gällde knappt 9 000 olika domännamn. De tre mest sökta domännamnen var sök.se, båt.se och varumärken.se. Längre ner på listan återfinns domännamn som hälsa.se och kärlek.se. Nu kommer NIC-SE som driver Internets svenska toppdomän, .se, att gå igenom ansökningarna och börja tilldela domännamn till dem som redan har ett klassiskt domännamn och sökt med förtur. Därefter tilldelas nya ansökningar med bara en sökande och sedan kommer en slumpvis dragning att ske bland de nya ansökningarna med fler än en sökande och där ingen har förtur. Senast den 15 november planerar NIC-SE att alla sökta domännamn med svenska tecken ska ha tilldelats. Nedan finns listan över de tio mest sökta domännamnen. Notera att flera av dessa kan ha sökts av någon med förtur och kommer då inte att ingå i den slumpvisa dragningen.

DomännamnAntal sökande
sök.se206
båt.se143
varumärken.se119