Philipson Söderberg AB

Somrig sauvignon blanc från Errázuriz gudomligt fräsch till krispig primörsallad

Nyhet   •   Jun 07, 2013 10:30 CEST

Vin är vår passion. Varje detalj är viktig, varje led i produktionen från odlandet till buteljering. Varje flaska är fylld med smaken av Chile. Så beskriver Eduardo Chadwick 5:e generationen Errázuriz och ägare av det 144 år gamla vinhuset Viña Errázuriz.

Eduardos senaste nyhet på den svenska marknaden är Errázuriz Max Reserva Sauvignon Blanc, ett nytt vin i den kritikerrosade Max Reserva-serien och det enda chilenska vita vinet över 100 kr i Systembolagets butiker. Carl-Jan Granqvist hyllade vinet i SR P4 Vintipset hos Lotta Bromé, 16 maj.

Druvan sauvignon blanc förknippas med somriga dofter som nässlor, gräs, sparris och krusbär och allt det finns i Errázuriz Max Reserva Sauvignon Blanc som är ett friskt och fräscht vin med hög syra. Det passar mycket bra till sommarens goda bord. Bra som aperitif, utmärkt till sallader, primörer som sparris och färskpotatis, fisk och skaldjur. Utmärkt till ostar med bra syra, till exempel lagrad prästost eller getost. Eller varför inte den latinamerikanska fiskrätten ceviche. Errázuriz Max Reserva Sauvignon Blanc har en karaktäristisk sauvignon blanc-karaktär och lång, god, fräsch eftersmak.

Vinhuset Errázuriz har arbetat länge med att etablera vingårdar nära kusten mot Stilla Oceanen för att dra fördel av de svala vindarna som havet bjuder på. Druvorna handplockas om morgonen när det är svalt, transporteras till vineriet där de stjälkas av, krossas och pressas vid låg temperatur. Även jäsning sker vid låg temperatur för att bevara alla naturliga aromer. Ingen fatlagring men tre månader ´sur-lie´ (vila på jästfällningen) i ståltank för att bygga upp extra komplexitet i vinet. Ett vin som passar sommarens sköna dagar.

Land: Chile, Casablanca, Aconcagua Costa

Pris: 119 kr

Alkoholhalt: 13,5 %

Producent: Viña Errázuriz

Smak: Blekt gröngul, stor påtagligt tydlig sauvignon-doft med klorofyll i mängd tillsammans med fläderblom, krusbär, guava och grön sparris. Mycket druvtypisk, hög syra och försommargrön frukt. Lång och saftigt god eftersmak. Väldigt svalt vuxen sauvignon.

Användning: Sallader eller tillagade grönsaksrätter; skaldjur i lättare stil; ostar med bra syra t ex lagrad prästost eller get.

Mer om Errazuriz

Länk till receptet krispig primörsallad i Philipson Söderberg magasin nr 1 2013