Rowi Wines AB

Sophie Calle 2010 års Hasselbladspristagare!

Nyhet   •   Okt 27, 2010 12:50 CEST

Sophie Calle  2010 års Hasselbladspristagare!

30 oktober–13 februari 2011
Sophie Calles pristagarutställning på Hasselblad Center visar konstnärens pågående serie "True Stories", en svit hon påbörjade redan 1988. Den består av ett trettiotal stora och ofta svartvita fotografier med tillhörande inramade texter. Verken gestaltar konstnärens fantasier och privata minnen från uppväxten och kärleksrelationer som spirat och brustit. Sophie Calles arbeten bär ofta karaktären av personliga dagböcker och berättar om mänsklig sårbarhet och intimitet. Med "True Stories" gestaltas det djupt privata. Dessa självbiografiska verk tar fasta på fotografins grundläggande förmåga att fånga tiden som passerat och föreviga minnen. I samband med utställningen publicerar Hasselbladstiftelsen och bokförlaget Steidl en ny katalog, Sophie Calle - True Stories, Hasselblad Award 2010, med förord av curator Gunilla Knape och ny text av Sophie Calle.

Hasselblad är ett mycket starkt varumärke tack vare den kvalitetskamera som Victor Hasselblad utvecklade. De kända bilderna från månlandningarna tagna med Hasselbladskameror, och bl.a. det faktum att tolv kameror fortfarande ligger kvar på månen gör att namnet Hasselblad alltid kommer att ha en plats i världshistorien. Utvecklingen av Hasselbladskameran pågår alltjämt, numera med fokus på den digitala tekniken. Varumärket stärks ytterligare genom den verksamhet som bedrivs i Hasselbladstiftelsens regi med världens mest prestigefulla pris i fotografi, fotografisk forskning och fotografiska utställningar av högsta kvalitet

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.