Film i Väst AB

Sound of Noise prisades dubbelt vid filmfestivalen i Warszawa

Nyhet   •   Okt 20, 2010 11:36 CEST

Ola Simonssons och Johannes Stjärne Nilssons långfilmsdebut Sound of Noise fick två priser på filmfestivalen i Warszawa och öppnar de nordiska filmdagarna i Lübeck.

Trumvirvlande deckaren Sound of Noise fortsätter sin internationella festivalturné. Filmen belönades med både publikpriset och Free Spirit Award på nyss avslutade Warszawas filmfestival.

– Att filmen prisas betyder väldigt mycket för oss och när publiken gör det värmer det alldeles extra. Filmens sex trummisar är omåttligt populära. En kvinna i den polska publiken erbjöd dem sin lägenhet, både som bostad och som instrument, säger regissörerna.

Sound of Noise är producerad av Olivier Guerpillon för dfm fiktion AB med produktionsstöd av Filminstitutets filmkonsulent Lisa Ohlin. Filmen har svensk premiär 29 december och distribueras av Nordisk Film. Sound of Noise fick mycket stor uppmärksamhet i Cannes där den vann både ungdomsjuryns pris och ”Guldspåret”, ett pris som ges av de franska järnvägsarbetarnas filmförening.

Film i Väst är stolt samproducent för Sound of Noise.