Skyscanner

Spara pengar tips inför flygresan

Nyhet   •   Okt 13, 2010 10:53 CEST

Skyscanner teamet älskar ett bra fynd. Här är några av våra bästa tips för att spara pengar på din flygresa

Var flexibel på datum - på Skyscanner webbplats är det bästa sättet att söka efter de billigaste dagarna att markera "hela månaden" alternativet när du söker, då kan du se vilken dag i månaden som det är billigast att boka din flygresa. Se dock till att lämna gott om tid mellan flyganslutningarna ifall det uppstår några flygförseningar.

Ha ett öppet sinne - anta inte automatiskt att det så kallade "low cost" flygbolaget alltid är det billigaste alternativet. Ökningen av lågprisflygbolag har tvingat traditionella flygbolag så som SAS, BA, KLM, Swiss att sänka sina priser. Detta är vad som gör en prisjämförelsesida över alla flygbolag så viktig.

Tajma in - Om du kan flyga mitt i veckan kommer du nästan alltid att spara pengar.

Boka tidigt - Även om du ibland kan få tag i ett sistaminuten fynd är det generellt billigare att boka flyg flera månader i förväg.

Sök efter alternativa rutter - Om den rutt du tittar på är för dyr, kolla priser på flyg till och från närliggande flygplatser som kan vara billigare. Med Skyscanners "karta-verktyg " kan du se vilka flygplatser som ligger i närheten av din destination.

Kolla indirekta sträckor - Om budgeten är viktigare än tiden så är det värt att titta på alternativa kombinationer av biljetter. Att flyga indirekt kan spara enorma summor.

Kontrollera bagage begränsningar - Vissa flygbolag tar extra betalt för bagage, och för sportprylar - skidor, snowboards, etc. Vissa lägger på en avgift efter vikt, en del räknar antal resväskor, några använder båda två. Vissa flygbolag tar inte betalt för handbagage, medan vissa väger allt du vill ta med ombord på planet. Kontrollera innan du packar! Och kom ihåg att vissa flygbolag även räknar shoppingen på flygplatsen som ett extra bagage (ej om påsen är nedpackad i resväskan) - tänk på att få i kamera, handväska och flygplatsshoppingen i ditt handbagage och att väskan ej väger mer än 10 kg.

Köp enkelväg - Två enkelvägsbiljetter kan vara billigare än en tur och retur. Och inte nödvändigtvis behöver du flyga tillbaka med samma flygbolag eller till samma flygplats - även om det naturligtvis inte fungerar om du lämnar din bil på avreseflygplatsen!

Parkering - Om du förbetalar online långt innan så kan du göra stora besparingar, även på korttidsparkerinen.

Det är inte bara flygbolagen som har dolda avgifter - Kom ihåg att vissa länder, som Turkiet, tar ut en visumavgift - kontrollera före avresan!

Ta med din egen mat - Vissa flygbolag tar extra betalt för måltider.

Flyg till och från regionala flygplatser - Det kan vara billigare att flyga till de mindre flygplatserna än till de större, t.ex. om du bokar flyg till London, välj London City istället för Stansted eller Gatwick. Men kom ihåg att det kan kosta tid och pengar att ta sig in till city. Vissa flygplatser ligger långt från själva staden de påstår sig vara i.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson