Infotech Umeå

Spelföretag ger tillväxt i Umeå

Nyhet   •   Aug 11, 2015 14:12 CEST

2014 öppnade datorspelföretaget Paradox sin studio i Umeå. Sedan dess har tillväxten varit snabb och redan finns 18 medarbetare på kontoret. Nu letar företaget nya lokaler.

Hösten 2014 höll Paradox invigningsfest för sin studio i Umeå med nya lokaler vid Renmarkstorget. Sedan dess har utvecklarna på Paradox Arctic, som Umeåstudion kallas, jobbat främst med spelet Magicka 2. Framgångarna har varit stora och tllväxten för företaget mycket snabb. Efter bara ett år har antalet anställda vuxit till 18.

– Vi kommer fortsätta att växa och har börjat titta på nya lokaler. Här rymmer vi runt tjugo, och vi kommer att bli större än så, säger Mattias Wiking, Studio Chef för Paradox i Umeå.

– Det är superkul. Det är så mycket människor som söker jobb hos oss. De kommer från Umeå, Sverige och hela världen. Vi får ansökningar från Ryssland, Indien, Sydamerika, USA och Australien.

– Det är bara synd att det är så svårt att anställa folk från utlandet och att det är så svårt med bostäder i Umeå, fortsätter Mattias Wiking, som dock är glad över att närmare en tredjedel av medarbetarna, fem personer, flyttat till Umeå för att börja jobba hos Paradox.

– Så vi gör vad vi kan för att hjälpa Umeå växa, säger Mattias Wiking med ett skratt.

Mikael Hansson