St. Hippolyt Sverige AB

St. Hippolyt - EquiGard

Nyhet   •   Jan 27, 2014 09:00 CET

Lätt att fodra?

Övervikt! Civilisationens gissel? Fler och fler hästar är överviktiga eller har redan utvecklat Equine Metabolic Syndrom. Hästar med detta syndrom är i riskzonen för att utveckla fång eller har redan fått fång. För att förhindra urspårning av kolhydratomsättningen och därmed följande svåra problem bör lättfödda och överviktiga hästar fodras med en socker- och stärkelsefattig diet som samtidigt innehåller alla de livsnödvändiga ingredienser som behövs för en god ämnesomsättning.

EquiGard

Fibermüsli helt utan spannmål och melass

Papperssäck Müsli 20 kg

Papperssäck Pellets 25 kg

EquiGard är en helt spannmålsfri fibermüsli till hästar som har behov av en stärkelse- och sockerfattig utfodring. Till denna grupp hör hästar med; Equine Metabolic Syndrome (EMS), fång, muskelsjukdomar som korsförlamning och PSSM samt magsårshästar.

 Innehåller ingen spannmål eller melass.

 Extremt lågt innehåll av stärkelse och socker.

 Högt innehåll av lågglykemiska fibrer.

 Specifik mineralisering till stabilisering av socker och fettämnesomsättningen.

 Mycket hög fodervolym och låg energitäthet.

 Innehåller örter, havsalger, olja och oljefrö.

Summan av flera års forskning

Aktuella forskningsresultat slår fast att icke-strukturella kolhydrater som spannmålsstärkelse och socker ska ligga på en låg nivå när vi talar om muskelproblem (korsförlamning, PSSM), risk för fång, ämnesomsättningsproblem såsom Equine Metabolic Syndrome (EMS) eller Cushing Syndrom. EquiGard är ett kompletteringsfoder till hästar med dessa problem. EquiGard innehåller ca 80 % mindre stärkelse och socker än havre. Energiinnehållet har medvetet hållits på en låg nivå och EquiGard är därför också speciellt lämpligt som dietfoder. I dessa situationer ska betestillgången begränsas. Högt presterande hästar bör få det högre energibehovet företrädesvis täckt med naturliga oljor, oljehaltiga frön och snabbt jäsningsbara fibrer. Därför rekommenderas en kombination av Struktur-Energetikum, Pre Alpin och HippoLinol. EquiGard är också speciellt lämpligt som foder under längre viloperioder.

Regulatorer för fett- och sockerämnesomsättningen

Speciellt viktiga för stabiliseringen och förbättringen av insulinfunktionen, kolhydrat- och fettomsättningen är ämnen som magnesium, zink, koppar, mangan, selen, omega-3-fettsyror, lecitin och antioxidanter som vitamin E och bioflavonoider. Därför har vi med EquiGard – utöver en full mineralisering – lagt vikt vid ett balanserat förhållande mellan de funktionella mikronäringsämnena, liksom att det är ett väsentligt högre innehåll av de lättsmälta strukturella kolhydraterna samt värdefulla fettsyror.

Fibermüsli eller pellets?

EquiGard finns som müsli eller pellets som passar bra till stallar där det används foderautomater. Dessa små pellets passar till alla typer av automater på marknaden.

Resultaten av

EquiGard®/GlucoGard® studien

hittas under ”Allmän info” på hemsidan.

UTFODRINGSREKOMMENDATION Müsli och pellets

200-350 g per 100 kg kroppsvikt dagligentillsammans med ett näringsrikt grovfoder av god kvalitet. Vid ökat energibehov (tävlingshästar) ges ingen spannmål, men i stället t.ex. Struktur-Energetikum, Wiesencobs/Aspero eller HippoLinol. Olja ska fodras in successivt så hästens matsmältningssystem vänjs vid det nya fodret. Vid lägre tilldelning eller vid bristsituationer rekommenderas GlucoGard® eller Gemüse-Kräuter-Mineralien.

Tack vare fodrets höga innehåll av vitaminer och spårämnen bör doseringen inte överskridas.

1 liter = ca 400 g EquiGard Müsli

1 liter = ca 800 g EquiGard Pellets