MLA-Gruppen A/S, Lamborghini Malmö

STILL CRAZY AFTER ALL THESE YEARS

Nyhet   •   Dec 01, 2012 10:00 CET

Det verkar nästan som om gudarna har haft ett finger med i spelet under resans gång. Och i Sant’Agata Bolognese i Italien, där Lamborghini-fabriken ligger, finns det ingen som tvivlar på att de högre makterna alltid har haft ett gott öga till Automobili Lamborghini.

Inför jubileumsfirandet har Lamborghini publicerat sin nya slogan: "100 years of innovation in half the time". Och det påståendet stämmer. Mellan presentationen av den första bilmodellen, Lamborghini 350 GT, och lanseringen av Lamborghini Countach, som sände en chockvåg genom alla konkurrenterna, dröjde det bara 10 år. Det är en bedrift utan motstycke i bilhistorien.

År 2013 är det 50 år sedan Ferruccio Lamborghini bestämde sig för att skapa en egen sportbil. Vid den tidpunkten skakade de flesta bara på huvudet, men fick de snart sluta med. Lamborghini Miura var världens första superbil, och den var så långt före sin tid att beteckningen "sportbil" helt enkelt inte räckte till. Med efterföljaren Countach lyckades Lamborghini upprepa succén, och gav oss slutligen den definitiva drömbilen.

Under exklusiva Pebble Beach Concours d’Elegance 2012 fick Lamborghinis högsta chef, Stephan Winkelmann, tillfälle att avslöja nästa års festligheter. Detta blir definitivt en fantastisk upplevelse för Lamborghini-ägare över hela världen, och för oss andra blir det också ett imponerande evenemang eftersom man tänker samla de mest sällsynta kreationerna som någonsin lämnat fabriksporten i Sant’Agata.

Festligheterna kulminerar lördagen den 11 maj 2013, då man håller en brakfest vid fabriken i Italien. Men innan dess ska Grande Giro Lamborghini 50° Anniversario förflytta sig från ena änden av Italien till den andra, och längs mer än 110 mil av Italiens vackraste landsvägar kommer det att dåna av motorljud från hundratals Lamborghini-bilar, från de historiska GT-modellerna och fram till dagens superbilar.

Deltagarna kommer att anlända från jordens alla hörn för att delta i festligheterna och färdas genom några av Italiens vackraste städer för att möta fans och beundrare. Automobili Lamborghini donerar 10 % av sponsorintäkterna till en fond, som instiftats för att hjälpa till med återuppbyggnaden av de religiösa, sociala och kulturella centrum som drabbades av det ödeläggande jordskalvet som inträffade i Emilia-Romagna i maj i år. Donationen är en hyllning till den region där Lamborghini startade sin verksamhet. Märket har en stark anknytning till sina rötter, trots att bolaget har verksamhet över hela världen.

Lamborghini-ägare över hela världen är välkomna att delta i evenemanget. Detta är också det perfekta tillfälle för den som alltid har velat äga en Lamborghini eftersom det ger tillgång till en rad fantastiska evenemang under hela nästa år. På webbplatsen www.lamborghini50.com kan man både anmäla sig och följa de olika evenemangen. Sista anmälningsdatum är den 15 januari 2013.

PRELIMINÄRT PROGRAM

TISDAGEN DEN 7 MAJ 2013
Alla deltagande Lamborghini-fordon samlas i Milano, för att nästa dag sätta kurs mot Forte dei Marmi.

TORSDAGEN DEN 9 MAJ 2013
Från Forte dei Marmi till Rom, där man anländer i centrum samma kväll.

FREDAGEN DEN 10 MAJ 2013
Från Rom till Bologna, som är hjärtat i Emilia-Romagna-regionen.

LÖRDAGEN DEN 11 MAJ 2013
Deltagarna kör från Bologna till fabriken i Sant’Agata, där de bl.a. får möjlighet att se fabriken och museet, och en galamiddag arrangeras på kvällen.