Sport & Affärer

Stockholm och Göteborg - Sveriges främsta idrottskommuner enligt svenska folket

Nyhet   •   Jun 27, 2014 05:22 CEST

Sport & Affärer har sedan 2006, genom Peter Rohmée, rankat Sveriges främsta idrottskommuner, vars resultat de senaste fyra åren presenterats under seminariet Professionell idrott, den första måndagen i oktober, samt i Sport & Affärer som distribueras med Dagens industri. Utöver huvudpriset Sveriges främsta idrottskommun, utses varje år även Årets breddidrottskommun, Årets elitidrottskommun och Årets evenemangskommun. Tidningen har genom priserna velat sätta fokus på idrottens betydelse som motor för lokal och regional tillväxt.

Från och med i år delar tidningen även ut Folkets pris, som baseras på en årlig Demoskopundersökning. Resultatet publiceras varje år i tidningens juninummer.
Frågan som ställdes till respondenterna  var:

- Vilken kommun i landet anser du är bäst på idrott, dvs. spontan-, bredd- och elitidrott samt friluftsfrågor?

I år är det första tillfället som priset delas ut. Stockholm och Göteborg  kom  oerhört nära varann i Demoskopundersökningen och delar därför 1a platsen 2014. Vid en prisceremoni på anrika restaurangen Den Gyldene Freden emottog Olof Öhman, chef för idrottsförvaltningen i Stockholms Stad och David Lega, vice ordförande i Idrotts och föreningsnämnden i Göteborg sina diplom i samband med en lunch.

Kommentarer:

Göteborg:

-  Det är hedrande att svenska folket uppskattar vårt arbete med idrottsfrågor i Göteborgs Stad.
 Vi är stolta över att kunna erbjuda våra invånare en meningsfull fritid, möjligheter att utvecklas inom sina idrotter och intressanta evenemang. Bredden i föreningslivet skapar förutsättningar för elitidrottare som i sin tur inspirerar andra att komma igång, säger Anna Johansson (S) ordförande i idrotts- och föreningsnämnden.

David Lega(KD) vice ordförande i Idrotts och föreningsnämnden kommenterar:
- Det här  känns jättekul och jätteviktigt. Priset ger en helhetsbild av folkets syn på vår profil i idrottsfrågorna. Det visar på länken mellan egen aktivitet, breddidrott och hur bra kommunen är att bjuda på det skådespel som elitidrotten utgör.

Stockholm:

Olof Öhman chef för idrottsförvaltningen:

– Vi är enormt nöjda. Jag vill i sammanhanget lyfta fram alla föreningar, föreningsledare och idrottsledare i Stockholm. Det är de som gör det dagliga jobbet. De gör en fantastisk insats och ska vara stolta över det här priset. Vi i kommunen tar hand om frågor kring idrottsanläggningar och infrastruktur och utmaningen för oss är ständigt hur detta kan förbättras. Framförallt diskuteras nya inomhushallar för handboll, innebandy och basket och upprustning av befintliga hallar.

– Idrottens roll i ett samhälle handlar om livskvalitet. I Stockholm är folkhälsan och fysisk aktivitet hos invånarna av vital betydelse. Folk som rör sig mår bättre och lever längre. Den stora utmaningen ligger i att nå de grupper som är mindre aktiva. Här fi nns det mycket att göra. Idrottens plats i skolan är mycket viktig, så att den blir naturlig från början.

– Vi är glada för utmärkelsen och tycker det är extra roligt att svenskarna uppskattar våra satsningar på friluftsliv, spontanidrott och breddverksamhet. Dessa områden har varit särskilt prioriterade av alliansen i idrottsnämnden de senaste åren, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

KLICKA HÄR FÖR HELA RESULTATET AV SPORT & AFFÄRERS DEMOSKOPUNDERSÖKNING. SOM PUBLICERADES I SPORT & AFFÄRER NR 2 DEN 27/6 - 2014.