Stiftelsen Skansen

Stockholms glasbruk gör Melodifestivalpriset

Nyhet   •   Mar 08, 2012 13:30 CET

Stockholms glasbruk på Skansen gör årets Melodifestivalpris. Karin Hammar har designat den massiva plaketten, och hon står också bakom flera andra prestigefyllda pokaler och priser som t ex Reklamförbundet Titanägg m fl.
Stockholms Glasbruk på Skansen uppfördes 1936, men startades redan tre år tidigare i en källarlokal vid Södermalms torg vid Slussen. När det sen flyttades till Skansen användes gamla ritningar från slutet av 1700-talet för att uppföra byggnaden som är en kopia av ett glasbruk i Johannisholm i Venjans socken i Dalarna.
Karin Hammar driver glasbruket vidare i tredje generationen. Hon är designer och glasblåsare. Tillsammans med glasbrukets glasblåsare, tillverkar hon miljökristallglas och bruksföremål. Glasbrukets specialitet  är krackelering. Vid 700 grader doppas glaset i vatten och då uppstår ett fint nätverk av ytliga sprickor som ger glaset dess speciella karaktär.
En helt ny produkt är det munblåsta fönsterglaset som görs i flera olika utföranden som passar i olika byggnadshistoriska epoker.

Kontakt: Karin Hammar 0705 62 84 48