Amzungo Volontärresor

Stöd Bröstcancerfonden tilsammans med Amzungo Volontärresor

Nyhet   •   Okt 23, 2012 17:23 CEST

Varje år får närmare 7 000 kvinnor i Sverige beskedet att de har bröstcancer. Det betyder att 18 kvinnor varje dag får höra: “Du har cancer”. Idag behöver ett sådant besked inte längre uppfattas som en dödsdom. Det har skett stora framsteg inom diagnostik, vård och behandling under de senaste decennierna, som ger stort hopp inför framtiden. Det behöver dock satsas mer på forskning för att förstå varför bröstcancer uppstår och hur man kan anpassa behandlingen till varje enskild individ. Trots framstegen inom forskning och behandling så dör 1 500 kvinnor varje år i bröstcancer i Sverige, det innebär att var 6:e timme avlider en kvinna av bröstcancer.

Det rosa bandet används av bröstcancerorganisationer över hela världen, särskilt under oktober månad, och är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Det är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar till forskning och till stöd för verksamhet för bröstcancerbehandlade. Rosa Bandet har sitt ursprung i USA liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen.

Amzungo Volontärresor vill tillsammans med er stödja Bröstcancerfonden. För varje ny “like” vi får på vår Facebook-sida t.o.m. oktober skänker vi 2 kr som går till viktig forskning, information och stöd till bröstcancerdrabbade och deras familjer.

Så kom igen och sprid detta till alla som kan gilla oss på Facebook så är ni med och stödjer denna viktiga kamp mot bröstcancer!