Film i Väst AB

Stora internationella framgångar för A Royal Affair

Nyhet   •   Jul 25, 2012 07:00 CEST

De internationella framgångarna fortsätter för Nikolaj Arcels film A Royal Affair där Mads Mikkelsen, Alicia Vikander och Mikkel Boe Følsgaard spelar huvudrollerna. A Royal Affair är producerad av Zentropa med Film i Väst som samproducent.

Den kritikerrosade och internationellt prisbelönta filmen spelade in över 540 000 US dollar när den hade premiär i Australien, vilket är mycket mer än Italienska för nybörjare (Scherfig, 2000) och Efter bröllopet (Bier 2006).
Två veckor efter premiären är A Royal Affair nu den danskspråkiga film som har dragit in mest pengar i Australien. Under andra veckan ökade antalet biobesökare med i genomsnitt tio procent och filmen förväntas snart omsätta mer än en miljon US dollar.

I Storbritannien slår filmen också biorekord. Efter fem veckor har den omsatt över 300 000 pund och överträffar därmed filmer som Festen (Vinterberg, 1999), Idioterna (von Trier, 1999) och Mifune (Kragh-Jacobsen, 1999). Därmed är A Royal Affair den mest framgångsrika danska filmen i Storbritannien hittills.

A Royal Affair har också tagits ut till Nordamerikas största filmfestival, Toronto International Film Festival, som börjar 6 september. I november får filmen biopremiär i USA.

A Royal Affair har sålts till över 78 länder och fick sin världspremiär på Berlins Internationella Filmfestival i år, där den vann två Silverbjörnar för Bästa manus (Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg) och Bästa manliga huvudroll (Mikkel Boe Følsgaard). Hittills har filmen omsatt över 6 miljoner US dollar. A Royal Affair är producerad av Zentropa med Film i Väst som samproducent. Svensk distributör är Nordisk Film (svensk premiär 13 april).