Klarna AB (publ)

Stort grattis Raglady.se!

Nyhet   •   Sep 15, 2014 16:43 CEST

I augusti passerade Klarna den magiska gränsen 100 miljoner genomförda köp. Vi firade detta med en tävling där en lycklig kund, Nina från Helsingborg, vann en resa till London. Nina hade handlat hos Raglady.se – och vi vill så klart uppmärksamma butiken också. Klarna kommer bland annat donera 12 000 kr (motsvarande Londonresans värde) till välgörenhet i Ragladys namn. Vi satt ner med Erica Stigerud, E-commerce manager på Raglady, för att prata lite om butiken, deras planer, och e-handel i stort.

Först och främst, stort grattis!

Tack! Detta kom som en stor överraskning för oss och är självklart väldigt roligt.

Berätta lite om Raglady.se

Raglady grundades av Caisa Franzén och har funnits i nästan 20 år. Vi är en mindre modekedja med huvudfokus på väskor och kläder, och har sju fysiska butiker under namnen Raglady och Tara i södra och västra Sverige. Just innan sommaren öppnade vi en butik i Väla Centrum i Helsingborg, och i december 2013 öppnade vi vår onlinebutik.

Ni växer fort.

Ja, vi har mycket på gång. Planen är att via webbshopen sälja till ytterligare marknader i Europa.

Vad spännande! Hur länge har ni varit aktiva med Klarna?

Vi har faktiskt använt oss av Klarna Checkout sen start. Från tidigare jobb har jag bra erfarenhet av Klarna så när vi skulle öppna Raglady online kändes det självklart att använda Checkout. Nu när vi expanderar internationellt kommer vi även att använda Checkout på de marknader där den är tillgänglig.

Härligt att höra! Vad är det enligt dig som gör Klarna Checkout till den lösning som passar er bäst?

Jag tror att det faktum att den är så snabb är en stor fördel. Varukorgarna lämnas inte i så hög grad vilket blir en beställningshöjare - ju enklare det blir för kunden desto bättre är det för handlaren. Då det var självklart för oss att använda Klarna Checkout från början i vår webshop har vi inga siffror att jämföra med, men jag tror definitivt att kassan har haft en positiv inverkan på konverteringen.

Har du några tips för andra e-handlare?

Jag tror i allmänhet att man ska göra köpprocessen så enkel som det går. Det är ett generellt tips för hela butiken, man ska ge kunden en trevlig köpupplevelse och göra det så enkelt för kunden att handla som möjligt.

Det håller vi med om! Slutligen, vart vill ni skänka vinsten?

Caisa och jag har kommit fram till att vi vill skänka vinsten till den svenska välgörenhetsorganisationen Giving People.

Giving People är en hjälporganisation som arbetar för att motverka ekonomisk utsatthet och barnfattigdom i Sverige. De arbetar förutsättningslöst med fokus på barnen och med att ge akut hjälp i form av mat och andra viktiga förnödenheter till barnfamiljer i Sverige.

Giving People gör ett fantastiskt arbete och vi finner stor glädje och tacksamhet i att kunna supporta denna organisation.