TACTIQ PR

Sue Ellen ensam mot männen i Dagens Industri - extrem ojämlikhet i nyhetsrapporteringen

Nyhet   •   Aug 16, 2012 13:44 CEST

Tactiq PR följer självklart nyhetsflödet och varje frukost går vi bland annat igenom Dagens Industri.

Inget konstigt med det.

Normalt sett är innehållet en mix av mer eller mindre intressanta och relevanta nyheter.

Inget konstigt med det heller.

Men, när sista bladet hade vänts idag hade vi alla en känsla av att något var snett. Vi hade nämligen inte vare sig sett eller läst om speciellt många kvinnor.

Vi bestämde oss därför att, för skojs skull, räkna hur många män respektive kvinnor som syntes på bild (direkt eller indirekt) och profilerades i tidningen. Resultatet är förkrossande deprimerande. Allt som allt profileras nämligen 27 män i samband med artiklar i jämförelse med endast en kvinna. Dessutom är den enda synliga kvinnan skådespelerskan Linda Grey, dvs Sue Ellen i TV-serien Dallas. Nästan samma olikhet gällde de indirekta bilderna och i platsannonserna.

Eftersom detta är ett faktum verkar det inte vara något konstigt med det heller.

Som kvinnlig affärskvinna och entreprenör som på många sätt och vis genom hela mitt arbetsliv har kämpat för att synas och komma fram är dagens insikt deprimerande och ett kvitto på att något är sjukt snett.

Jag arbetar inom två branscher (tillverkning och försäljning av byggprodukter av emalj samt PR) som båda är manligt dominerade (även om det förstås finns många kvinnliga PR-konsulter är det en minoritet av företagen som ägs och drivs av kvinnor). Det var inget jag reflekterade över när jag gjorde mina yrkesval och jag anser inte att det skall vara till vare sig min nackdel eller fördel.

Men, efter dagens läsning känner jag mig trött. Om vi skall skapa fler arbetstillfällen måste en större variation av förebilder lyftas fram som inspiration.

Hur svårt ska det vara att lyfta fram och berätta om kvinnlig företagsamhet och kvinnliga ledare?

Suzanne Hugoson
Kvinna och VD
Tactiq PR och Enamello

Följ TACTIQ PRs blogg för uppdatering av respons från redaktionerna.