Svenskar i Norge har också rättigheter

Nyhet   •   Feb 17, 2011 11:25 CET

Jonas Sjöstedt, riksdagsledamot V, har ställt en fråga till finansminister Anders Borg angående förändrade folkbokföringsregler i Norge.

-Det är viktigt att den svenska regeringen tar direkta kontakter med sin norska motsvarighet för att svenskar som arbetar i Norge inte ska hamna i kläm, säger Sjöstedt.

Bakgrunden är att norska myndigheter har beslutat att skärpa praxis för alla som arbetar i Norge. Den som övernattar mer än 183 dygn under ett år ska folkbokföras i landet. Beslutet påverkar tiotusentals svenskar som arbetar i Norge.

Kraven på folkbokföring i Norge kommer att minska möjligheten att utnyttja sociala trygghetssystem i Sverige. Man har bara rätt till akut sjukvård i Sverige och mister också andra svenska sociala förmåner. Detta trots att många av dem som berörs veckopendlar och har sin familj i Sverige. Även andra medborgerliga rättigheter påverkas.

Att jobba i Norge behöver inte vara självvalt. Arbetsförmedlingen i bl.a. Värmland kan anvisa arbetslösa jobb i Norge som de sökande måste ta.

Kontakt: Jonas Sjöstedt 070-554 15 21

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64