Fitnessgalan AB

Sveriges Television Bevakar Fitnessgalan & Nordic Grand Prix 2014

Nyhet   •   Maj 08, 2014 13:13 CEST

Nu är det bara två dagar kvar till Fitnessgalan i Globen i Stockholm. Fitnessgalan, fitnessmässan och hälsomässan, med tillhörande event cementerar en viktig poäng. Fitness är här för att stanna. Ytterligare ett tecken på det är mediabevakningen - som är omfattande. Nu är det klart att även Sveriges Television, tillsammans med många andra stora kanaler, besöker galan för att dokumentera direkt från händelsernas centrum.

SVT planerar att program som handlar om muskler. Det handlar om hur människans användning av starka muskler genom historien. Skillnaden mellan dåtid och nutid. Ett led i inspelningen av programmet är att besöka Fitnessgalan och tävlingarna i Globen i Stockholm 9-11 maj.

Reportaget kommer utgöra en modern skildring av fitness som tävlingsfenomen. Intresset för tävlande och motionärer som styrketränar är ett centralt tema i produktionen. Sveriges Televisions närvaro på Fitnessgalan ger tävlande och arrangörer större medial spridning. Men mest relevant för branschen är vikten av händelsen. Vad betyder Fitnessgalan för fitnessbranschen?

SVT är nämligen inte en av ett fåtal mediakanaler som bevakar Fitnessgalan. Tvärtom inrättar man sig i ledet jämte Aftonbladet, Iron Man Magazine och många andra TV-kanaler och tidningar som är nyfikna och intresserade av branschens utveckling. Detta cementerar fitnessbranschens position som en industri i konstant utveckling. Det innebär inte bara fler arbetstillfällen för människor som vill arbeta inom branschen, utan att den svenska befolkningen i allmänhet är allt mer medveten om vikten av sund träning och sund kost. Stark positionerad i mitten av händelsernas centrum står Fitnessgalan och formulerar ett nytt kapitel i svensk fitnesshistoria.