Infotech Umeå

Swedbanks Tillväxtdagar på Sliperiet i Umeå

Nyhet   •   Maj 23, 2014 08:19 CEST

Mötet mellan traditionell basindustri och nya digitala kreativa näringar är en av flera viktiga frågor som diskuteras när Swedbanks Tillväxdagarna arrangeras i Umeå 21 – 23 maj. Framtidens utmaningar står i centrum för samtalen.

Fem ministrar, och närmare 600 andra politiker, forskare och företagsledare finns på plats under Tillväxtdagarna i Umeå den 21–23 maj för att tillsammans hitta lösningar på framtidens utmaningar.

– Det är viktigt att politiker och näringsliv får mötas om dessa viktiga frågor. Tillväxt är definitivt en sådan viktig fråga och Tillväxdagarna i Umeå är ett utomordentligt forum för detta, säger Ulf Ejelöv, medlem av Swedbanks koncernledning och chef för Norra regionen.

– Umeå är en spännande och kreativ miljö och har genom åren haft en stark tillväxt så här finns alla förutsättningar för att det ska passa att ha Tillväxdagarna här, fortsätter Ulf Ejelöv.

Basindustri och digitala näringar

Det är femte året i rad som arrangemanget hålls och när det nu sker i norra Sverige sätter valet av plats sin tydliga prägel på de ämnen som tas upp till debatt och samtal. Flera av de närmare 50 programpunkterna handlar om den traditionella basindustrin och de framväxande nya digitala kreativa näringarna. Vikten av att föra samman dessa olika områden betonas av flera talare.

– Konflikten mellan basindustri och ny teknik är konstruerad. I den globala konkurrens vi lever med måste vi ta till oss all den senaste tekniken för att kapa våra kostnader, förklarar Lars-Eric Aaro, vd för LKAB, och nämner bland annat hur trådlösa nätverk förändrat mycket av gruvbrytningen.

Swedbanks Tillväxtdagar på Sliperiet i Umeå

Läs mer på Infotechumea.se