Syntolkning Nu

Syntolkning för alla åldrar.

Nyhet   •   Nov 09, 2011 14:19 CET

Syntolkning Nu informerar här om kommande syntolkningar runt om i Sverige. Informationen är hämtad från kalendern hos föreningen Syntolkning Nu i Sverige.

Under den kommande veckan bjuds det på en utsåld syntolkning av "Pang på Pensionatet". Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth besöker syntolkningen av "Alfons Åberg" på Intiman i Stockholm. Tintin-filmen syntolkas på flera orter.

• 13/11 – Pang på Pensionatet, Lisebergsteatern i Göteborg.
    Sommarens stora succé från Vallarnas Friluftsteater har mellanlandat i Göteborg. Historien utspelar sig kring ett litet pensionat på den svenska landsbygden sommaren 1955. Visst låter det fridfullt och idylliskt? Det hade det kanske varit om inte ägarinnan kommit i akut ekonomiskt trångmål och om inte pensionatets enda anställde bestämt sej för att ta den 94-åriga gästen av daga.
    Syntolkningen sker i samarbete med 2Entertain och SRF Göteborg samt SRF Jönköping
    Syntolk: Peter Lilliecrona

• 13/11 – Alfons Åberg & Trollkarlen, Intima Teatern i Stockholm.
    Riktiga trollkarlar finns väl inte? Dom håller ju bara på med trix och lurerier. Eller? Alfons träffar en trollkarl, en alldeles riktig. Och det vill han gärna berätta för sin pappa. Men pappa tror inte på magi och hokus pokus. Men Alfons gör det. Alfons vill också gärna ha en hund, en egen hund. Trollkarlen har en, på riktigt!
    Syntolkning i samarbete med Stage Magic och Intima Teatern
    Syntolk: Amica Sundström / Lotta Isacsson

• 16/11 – Tintin och Enhörningens hemlighet, Filmstaden i Örebro
    Syntolkningen arrangeras av SRF Örebro.
    Syntolk: Lokal

• 17/11 – Processen, Backa Teater i Göteborg.
    Josef K. är 20 år, cool och framgångsrik. Han vaknar upp efter en blöt fest omgiven av främmande män med order att häkta honom. Men vilket är hans brott? Och har han ens begått det?
    Syntolkningen sker i ett samarbete med Backa Teater och SRF Göteborg.
    Syntolk: Tom van Viegen

• 17/11 – Enron, Östgötateatern i Norrköping
    Enron handlar om det skandalomsusade energibolagets uppgång och fall, om luftbubblan som i början av 2000-talet ledde till att 20 000 människor förlorade sina jobb och sina livsbesparingar.
    SRF Öst arrangerar syntolkningen
  • 17-20/11 – Jag är inte en bra representant för personer med synnedsättning
    Dansen och texten i föreställningen har växt fram genom intervjuer och workshops med främst unga personer med synnedsättning.
    Syntolkningen arrangeras av Botkyrka Community Teater & Dans i Stockholm.
    Syntolk: Maria Muller
  • 18/11 – Jeppe på berget, Stadsteatern i Stockholm
    Dramatikern Lucas Svensson har nyöversatt och tillsammans med regissören Ole Anders Tandberg gjort en samtida bearbetning för Stockholms stadsteater.
    Syntolkningen arrangeras av SRF Stockholm Gotland.
    Syntolk: Eva Lagerheim

• 19/11 – Tintin och Enhörningens hemlighet, Biostaden i Nyköping
    Idag inte helt klart med filmvalet den 19 november klockan 12:00. Detta beror på sen programläggning av SF biograferna. .
    Syntolkningen sker med hjälp av SRF Sörmland, Disney Film samt Svenska Filminstitutet.
    Syntolk: Lotta Isacsson

• 20/11 – Tintin och Enhörningens hemlighet, Bergakungen i Göteborg
    Journalisten Tintin och hans hund Milou möter Kapten Haddock samt detektiverna Dupont och Dupont. Tillsammans med flera andra karaktärer ger de sig alla ut på otrolig skattjakt i bästa Steven Spielberg-stil.
    Syntolkningen sker med hjälp av SF Bio i Göteborg, Disney Film samt Svenska Filminstitutet.
    Syntolk: Från Syntolkning Nu

Olika sportevenemang refereras via webbradion under perioden. Besökare som är synskadade ges möjlighet att koppla upp sig mot webbradion.

• 16/11 – Skellefteå AIK - Brynäs, Ishockey i Skellefteå.
    Skellefteå Kraft Arena

• 18/11 – Frölunda - Skellefteå, Ishockey i Göteborg.
    Scandinavium

Syntolkning Nu skickar på onsdagseftermiddagarna ut kort information om nästkommande veckas syntolkningar runt om i landet. Alla syntolkningar i Sverige, också andra än de som Syntolkning Nu arrangerar och genomför, presenteras kontinuerligt på hemsidan. Vi kan dock inte garantera att vi är heltäckande, då vi i vår tur är beroende av information.

Syntolkning Nu riktar mycket av sin information till seende anhöriga och vänner, så att dessa i sin tur kan berätta vad som erbjuds. En del evenemang kan vara uppbokade långt i förväg, men finns intresse brukar det lösa sig till det bästa.