PrimeWine

Systembolagets snyggaste box?

Nyhet  •  2012-05-09 15:01 CEST

White Roses lanserades på Systembolaget 2 april i år och påminner med sin design om rosens betydelse för vingårdarnas vinframställning. Rosor har historiskt sett planterats bland vinrankorna av flera orsaker. Inte minst för det estetiska intrycket men fördelarna är fler än så. Rosor och vinrankor är känsliga för samma sjukdomar och t.ex. svampangrepp kan tidigare ses hos rosorna vilket gör att man har tid att rädda vinrankorna. En annan orsak är att rosor attraherar insekter som kan agera rovdjur för insekter som kan vara skadliga för vinet.

Idag finns det effektivare sätt att bekämpa skadedjur men med det växande intresset för organiskt framställda viner så kan rosmetoden öka igen. Rosor används också  som ett sätt att beskriva aromer i viner, speciellt vita viner.

White Roses chardonnay viognier artnr 6330 finns på alla Systembolag och kostar 175 kr för 3000 ml 13,5%.

Vinet importeras av BGS Wine Import

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom