medalgon brainsmart

Tack för vårens engagemang, nu stundar sommarvila, sen kommer flera spännande nyheter i höst

Nyhet   •   Jun 16, 2014 11:39 CEST

Vårterminen är förbi. Förbi, är många också mentalt, då skolor och även många förskolor stänger för sommaren. Människans psyke funkar många gånger på det sättet, vi sätter små spärrar i form av datum i huvudet. Men innan kropp och huvud ställer in sig på läge ”Off”, vill vi uppmana er att kolla in höstens nya föreläsningar. Just nu gäller Midsommarpriser så passa på!

Vi på medalgon känner oss många gånger engagerade i utvecklingen av svenska förskolor och skolors väl och ve. Vi bidrar gärna på vårt sätt med ett utbud av väl kvalificerade föreläsare som erbjuder en spetskompetens som kan bidra till bättre utveckling och bredare kompetens.

I höst är det flera nya teman som i sig bidrar till ökad kompetens, små saker kan tyckas om man tar dem en och en. Summan av det hela gör er till mästare. Ta ett känt exempel Gunde Svan, som mycket metodiskt studerade alla detaljer i ett skidlopp och hittade sekunder att tjäna på hur man effektivast kunde dricka upp energidryck under en tävling.

Ett axplock av höstens föreläsningar:

Kan det flippade klassrummet  bidra till att höja stoltheten för läraryrket, ja det menar Karin Brånebäck tillsammans med Lotta Karlsson från Halmstad som har varsin beskrivning av metoden.

En praktisk direkt användbar föreläsning är  t.ex ”Studieteknik - Hitta din inlärningsstil". Smarta skolor förstår att detta ökar deras konkurrenskraft, då deras lärare kan ge sina elever bättre förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen och på köpet få bättre betyg.

Ett annat nytt tema är ” Att motivera skoltrötta elever” till att göra prestationer för sin egen skull. Ett väl genomtänkt koncept, som har en omfattande lärarhandledning i tillägg.

”Världens bästa lektion, världens bästa retorik” Låter kanske lite svulstigt, men pedagoger som vill bli bättre har här en mycket god möjlighet att vässa sin teknik i att framföra ett ämne/lektion/information, så att deras budskap når fram.

Ett överraskande roligt och stimulerande ämne är betydelsen av ”Första intrycket består..” Ett första intryck som vi alla gör på andra människor. Här tänker vi återigen på smarta skolor och förskolor som agerar på en konkurrensutsatt marknad. Små saker gör skillnad!

Att göra flera saker samtidigt ”Multitaska eller smartphonen gör oss dummare” är något som beundras och i viss mån eftersträvas i dagens samhälle både av vuxna och inte minst den uppväxande generationen. Till exempel, att messa, kolla sociala media, twittra, lyssna på musik och plugga samtidigt. Hur påverkas hjärnan, läs- och skrivinlärning? Vilka möjligheter eller begränsningar har vi?

Detta är ett urval av höstens nya föreläsningar, fler föreläsningar hittar ni på hemsidan. Eftersom vi också roterar våra föreläsningar, är det för många platser runt om i Sverige flera andra föreläsningar som per definition också är nya. Våren absolut hetaste föreläsning ”Hur barnen tog makten”, går nu till exempel i Helsingborg och Umeå. Andra heta som återkommer är t.ex "Jag är inte pappa till en skitunge - Jag är Pappa till Stålmannen", "Fem gånger mer kärlek..", "Mr Tourette och jag 2.0 - tar oss ett steg till"

Bästa rådet vi vill ge, är att ni går in på vår hemsida www.medalgon.se  och ser efter vilka föreläsningar som är aktuella på en ort nära er. För övrigt är det fullt möjligt att boka en föreläsare direkt till er arbetsplats för en studiedag, Kick off eller konferens. Kontakta oss gärna för prisuppgift och upplägg.

Till sist innan ni äntligen får gå iväg på en välförtjänt härlig solig sommarledighet, vill vi påminna om vår förmånliga Midsommarrabatt som sträcker sig ända till 30/6.

Varmt välkomna till höstens föreläsningar