Telisol

Telisol diskriminerar äldre!!!

Nyhet   •   Sep 29, 2014 08:18 CEST

Under 2011/2012 gick ett medialt drev mot hela Telekombranschen. Dokument inifrån, uppdrag gransknings och Kalla Faktas avslöjanden avlöste varandra och rev ner The Phone House på grund av dåliga arbetsförhållanden och sektliknande arbetskultur, människor med demenssjukdomar blev lurade på telekomavtal och avslutades med Telias mutaffärer i Uzbekistan.

I en av dessa granskningar visas en telefonförsäljare som säljer ett telefonabonnemang till en människa med en demenssjukdom, naturligtvis fruktansvärt. Jag blir ledsen av att se detta och känner mig kränkt över vad människor är beredd att göra för pengar. Även om jag är verksam i Telekombranschen så blir jag naturligtvis arg och tycker att detta är fruktansvärt, man hör ju klart och tydligt att personen på andra sidan luren inte förstår vad som försiggår.

Vad blev effekten?

Jag tycker naturligtvis att det är viktigt i en demokrati och ett öppet samhälle att visa upp sidor som är oetiska och omoraliska för befolkningen. Det ÄR viktigt att nära och kära upplyses så att de kan skydda en förälder eller släkting med ett handikapp. Tyvärr så finns det en baksida…

Efter reportaget så rekommenderar några av Sveriges största operatörer att man INTE ska sälja till människor som har fyllt 65. Detta innebär att 40-talisterna, som oftast sägs har byggt vårt samhälle, innehar mest kunskap och så vidare, numera är omyndigförklarade. De kan helt enkelt inte ta beslut längre.

I år så kommer en stor del av människor som föddes 1949 att gå i pension. Många av dessa sitter och tar stora beslut på företag idag, imorgon ska de inte få ta beslut om sin egen telefoni. Vi måste helt enkelt förutsätta att de har blivit dementa.

Enligt Demenscentrum så ser statistiken över människor drabbade av demens ut på följande vis:

60-64 år: 1%
65-69 år: 1,50%
70-74 år: 3%

Telekombranschen väljer att generalisera, alla har potentiell demens. Människor över 65 kan inte ta beslut.

Telisol säljer endast till företag MEN, vi säljer inte till människor som är födda tidigare än 1944 även om de är egenföretagare. Vi har extra kontrollrutiner med skriftliga avtal på människor som är födda 1949 eller tidigare.

Jag har en moster, vars man driver lantbruk och därmed är näringsidkare. Han är enligt Telisols regler, automatiskt omyndigförklarad och med största sannolikhet, dement. Han är inte dement när jag träffar honom på släktträffen men han är det när jag arbetar…

Man ska vara medveten om att ”sanningen” – ”äldre människor är omyndiga” och – ”Telekombranschen försöker lura dem”, är väl befäst.

Senast häromdagen fick vi ett argt mail av en släkting till en äldre egenföretagare på grund av att en säljare hos oss pratat med företagaren i telefon och därefter skickat ett mail med ett avtalsförslag till personen i fråga. Inga påtryckningar, -”titta igenom så återkommer jag efter helgen”…

Vi blir då beskyllda för att:
– Ha påstått oss ha sålt till kunden innan (Vilket vi gjorde 2012)
– Aldrig tidigare ha pratat med kunden innan mailet skickades. (Vilket vi självklart har gjort)

Säljaren i fråga tillhör en av våra mest omtyckta säljare som löser kundärenden snabbt och hjälper sina kunder med de problem som eventuellt uppkommer.

Detta bevisar att många är påverkade av den mediala bilden som ges och därmed förutsätter att deras nära och kära är utsatta för bedrägeriförsök på grund av deras ålder.

Sammanfattning:

Det ÄR viktigt att vi blir upplysta om att det finns oseriösa säljorganisationer och oseriösa individer i seriösa organisationer. Det finns det i alla branscher. Vi borde kanske vara mer försiktiga i hur vi presenterar denna information och jag som mottagare av informationen borde lägga mer tanke innan jag köper hela konceptet. Jag kan bara hoppas att dessa granskningar är gjorda för att upplysa om enskilda fall, enskilda organisationer och enskilda individer i organisationer. Tyvärr så drabbar det ALLA potentiella förövare och ALLA potentiella offer, det blir således generaliserat. Ungefär som att hävda att alla män är potentiella våldtäktsmän och alla kvinnor kommer potentiellt att bli våldtagna.

Låt oss ponera att en invandrare startar eget företag*, då finns det naturligtvis en statistiskt större sannolikhet att denna person på grund av språkförbistring lättare skulle kunna missförstå avtals innebörd och därmed ökar sannolikheten för bedrägeriförsök, eller? Oavsett så skulle vi inte kunna ha en policy att vi inte säljer till invandrare med eget företag. Detta är ett brott mot diskrimineringslagen.

Telisol kommer att fortsätta att diskriminera äldre egenföretagare tills det blir lagstadgat att man inte får göra det. En oseriös åtgärd som krävs för att räknas som seriös i den bransch vi verkar i.

Vi ber på förhand om ursäkt till de 98,5% som fortfarande KAN ta egna beslut!

*Inte helt osannolikt då 50% av ägarna till Telisol har invandrarbakgrund.