Mullingstorp Kursgård AB

Terapeutberättelse: Lena Birath

Nyhet   •   Feb 27, 2013 14:28 CET

”På Mullingstorp fick jag hitta min kärlek och sorg samt rasera min självbild som var så dålig att den knappt existerade”

Med en strålande idrottskarriär bakom mig och mitt uppe i ett utvecklande och inspirerande arbete som lärare, tränare och föreläsare var det som om livet kom ikapp mig. Jag fann ingen mening med det jag gjorde och med mig som person.

Det blev lätt så att jag identifierade mig med mina prestationer. Jag har spelat 58 landskamper i innebandylandslaget och 11 landskamper i bandylandslaget. Jag har vunnit EM- och VM-guld, VM-silver och VM-brons, SM-guld och två SM-silver. 1985 blev jag utnämnd till Årets dambandyspelare.

Jag var externstyrd och hela tiden beroende av andras åsikter. Jag var min prestation och hade ingen som helst kontakt med personen Lena. Jag dög inte som den jag var utan behövde vara duktig på allt jag tog mig an. När idrottskarriären var över kom mitt liv ikapp mig i sådan fart att jag inte såg någon mening med mitt liv.

Under perioden när det var riktigt tungt fick jag ett reklamblad i mitt lärarfack på det idrottsgymnasium där jag undervisade, som handlade om Bengt Sterns bok ”Att må dåligt är en bra början”. Jag kände rent instinktivt att jag måste beställa boken. Det hände så mycket i mig när jag läste den att jag anmälde mig till kursen Möt Dig Själv Steg 1. Jag var livrädd men jag kände att jag bara skulle dit.

Det var då förändringen i mitt liv tog sin början. På kursen fick jag hitta min kärlek och sorg samt rasera min självbild som var så dålig att den knappt existerade, för att sedan bygga upp en ny från grunden, välja livet, älska mig själv, komma till insikter och förstå att livet består av olika känslor. Jag hittade hem till mitt hjärta, till den person jag är och insåg att jag duger som jag är oavsett prestation.

Jag lever ett innehållsrikt liv. Idag jobbar jag som föreläsare och coach inom förändringsprocesser, framgång, kommunikation, ledarskap, gruppers samarbete, personlig utveckling och idrottspsykologi samt som terapeut på Mullingstorp. Att på Mullingstorp få chansen att ge tillbaka den villkorslösa kärlek och det stöd jag själv fick under mina kurser är den vackraste gåva jag kan få. Jag är otroligt tacksam över att få möjlighet att möta människor som har en längtan att hitta hem till sina hjärtan.

2011 gav jag ut min självbiografi Livsresan. Min förhoppning är att kunna inspirera och beröra människor med hjälp av mina egna erfarenheter och insikter. För att leda andra måste jag först kunna leda mig själv. Jag har en övningskörningsskylt hängande runt min hals…