Storia Wine

Terreno öppnar egen vinagentur, Storia Wine.

Nyhet   •   Aug 30, 2012 17:27 CEST

Terreno öppnar egen vinagentur, Storia Wine.

Storia Wine är en ny vinimportör som tack vare samlad erfarenhet, entusiasm och vilja erbjuder spännande viner från hela världen till såväl Systembolaget som till andra aktörer – inte minst i vårt eget vinotek på Scheelegatan i Stockholm.

Ludvig Mörnesten, som tidigare arbetat med den nordiska marknaden för Chilenska Viña San Pedro, ansvarar för Storia Wine i Stockholm.

- Jag har valt att komma hem till Sverige för att börja jobba med Storia Wine, främst för att det är ett alldeles för spännande projekt för att inte hoppa på. Det handlar i grund och botten om möjligheten att utveckla en vinimportör på ett kreativt sätt, på en marknad som är mottaglig - men inte utsatt - för nya infallsvinklar. Jag är övertygad om att den svenska marknaden erbjuder otroligt många möjligheter, säger Ludvig Mörnesten.

Bakom Storia Wine ligger den svenskägda vingården Terreno som sedan 24 år ägs av familjen Ruhne från Stockholm och som funnits i Systembolagets fasta sortiment i 20 år.

- Att utveckla vår importfirma och agentur är ett naturligt steg i Terrenos utveckling. Vi har tidigare sålt våra egna produkter direkt till exklusiva restaurangkunder i vårt nätverk men utökar nu till att sälja våra och andras viner till Systembolaget och restauranger, säger Mats Ruhne, Terreno.

Storia Wines fönster till konsumenterna är Terrenos Vinotek på Kungsholmen i Stockholm där vinprovningar och andra aktiviteter äger rum.

Kontakt:

Ludvig Mörnesten

Storia Wine AB

ludvig.mornesten@storiawine.com

www.storiawine.com

Mats Ruhne

Terreno

info@terreno.se

Om Storia Wine

Storia Wine är en vinimportör och agentur som arbetar för att ta fram en palett av intressanta viner att erbjuda både Systembolaget och restauranger runt om i Sverige. Som egen producent har vi större möjlighet att anpassa oss till kundens önskemål. Vi vill erbjuda våra producenter det bästa möjliga inom vinvärlden och vår ambition är att göra deras jobb lite lättare.

Om Terreno

Terreno är en vingård med höga ambitioner, som ligger i hjärtat av det vackra Chianti Classico-distriktet i Toscana. Sedan 1988 drivs verksamheten av familjen Mats Ruhne från Stockholm. Egendomen omfattar omkring 150 hektar, varav 20 hektar vinodling. På gården odlas främst de klassiska druvsorterna Sangiovese, Canaiolo och Trebbiano men även bl.a. Merlot, Cabernet Sauvignon, Petit Verdot och Syrah. Årsproduktionen är cirka 150 000 flaskor uppdelat på 12 olika etiketter. Därutöver produceras en prisbelönt olivolja, Terreno Olio Extra Vergine. Terreno Chianti Classico finns på Systembolaget i ordinarie sortiment (artnr 2373, 89:-) och de övriga vinerna finns att beställa i beställningssortimentet. www.systembolaget.se.