Dalarö Hampa & Miljö AB

Thermo-Hampa PREMIUM PLUS - effektiv isolering med minimalt avtryck.

Nyhet   •   Dec 04, 2015 09:56 CET

Thermo-Hampa PREMIUM PLUS är unik på byggmarknaden då den är gjord till 97% av biologiskt nedbrytbara råvaror. Resterande 3% är natrium bikarbonat (bakpulver) alltså salt. Isoleringsskivorna som går under namnet Termo-Hampa har tillverkats sedan 2003 under företaget Hock GmbH i Bayern. År 2013 bytte företaget ägare, och blev Termo-Natur GmbH, som förnyat sortimentet, men fortsätter på i stort sätt samma bana.

Thermo-Hampa PLUS innehåller alltså 85-90% hampa, 8-10% stödfiber av majsstärkelse och 2-5% soda. Det är en naturlig isoleringsprodukt som motsvarar byggindustrins krav på tekniska data och kontrollerad produktion. Produkterna har byggtekniskt godkännande (ETA) och CE-märkning. De produceras torrt och är certifierade som biologisk och ekologisk byggprodukt. Som skivisolering är den enkel att installera, passar både ”gör-det-självare” och proffs.

Hampasoleringens egenskaper skiljer sig från mineral- eller glasull då den lagrar värme effektivare och kan ta hantera fukt i huset. Hampafibrer är "tröga" dvs värms upp och kyls ner långsamt, vilket innebär bra temperaturutjämning. Detta har uppmärksammats mycket i Tyskland och Termo-Hampa har utmärkts som bästa takisolering. Fibrerna absorberar även ljud väl då det finns små porer i fibrerna som bryter ljudvågorna.

Thermo-Hampa PLUS och de andra produkterna från Thermo-Natur, kan användas i vinds- och golvbjälklag, innertak, innerväggar, ytterväggar, mellanbjälklag i träkonstruktioner, metallkonstruktioner och murade konstruktioner. Det finns system för effektiv och hållbar tilläggsisolering av flervåningshus, men även enfamiljshus.

Välkomna till oss för mer information: http://www.hampvaruhuset.se/thermo-hampa/thermo-hampa-premium-plus/