Nya Karolinska Solna

Tidplan för markarbeten och parkeringslösningar

Nyhet   •   Dec 12, 2009 14:55 CET

De förberedande markarbetena som bedrivs av Nya Karolinska Solna-förvaltningen och av Locum (på uppdrag av NKS) på Karolinska universitetssjukhuset i Solna går nu in i sitt slutskede.

Den övergripande tidplanen ligger fast, vilket innebär att samtliga arbeten ska vara färdiga den 1 april 2010, då det upphandlade OPS-bolaget tillträder marken inför byggnationen av de nya sjukhusbyggnaderna. Den detaljerade tidplanen kan dock komma att ändras om något oförutsett inträffar. Vi återkommer med ny information om uppgifterna ändras.

Thoraxgaraget stänger 15 januari
Den 15 januari 2010 kommer Thoraxgaraget att stängas för att göra plats för de nya sjukhusbyggnaderna. Då kommer parkeringssituationen inom området att förändras och antalet platser kommer att minska från ca 2200 platser till ca 2100. Detta gäller fram t o m sjukhusets öppnande i slutet av december 2015. Vi beklagar detta och uppmanar alla som inte måste ta bilen till jobbet att om möjligt välja andra transportmedel.

Nya parkeringsplatser kommer att finnas
• i det nya parkeringsgaraget vid Karolinska vägen
• på f d Oljeberget, bakom Thorax
• vid markparkeringen bredvid Thoraxgaraget
• utspritt på olika platser inom det befintliga sjukhusområdet

Ladda ner detaljerad tidplan och karta över de nya parkeringsplatserna.